از مجموع نظریات حضرت امام خمینی(ره) درباره جناح های سیاسی درون انقلاب، اینگونه برداشت می شود که ایشان جناح های اصلی نظام را خودی تلقی کرده و معتقد بودند که اختلافات آنها در ارائه راهها و شیوههایی است که در دستیابی به اهداف مشترک ارائه میکنند.
در قسمت اول این یادداشت به بعضی از چالشهای مهم فکری این دوران ده ساله پر افت و خیز اشاره کردیم. اختلافات جدی درباره حیطه اختیارات ولایت فقیه و هم چنین تفسیر و برداشت از مفهوم «اسلام ناب محمدی» از مهمترین چالشهای فکری بود که انقلاب جوان و نوپای اسلامی ملت ایران با آن دست و پنجه نرم میکرد و نتایج آنها نیز بر زندگی مردم مشهود بود. اما در کنار اینها انقلاب اسلامی، با چالشهای مهمینیز از نظر عملی رو به رو گشته بوده است که سیاهه کردن آنها تفصیل میطلبد، اما در حد حوصله یادداشت به بعضی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.
از مجموع نظریات حضرت امام خمینی(ره) درباره جناح های سیاسی درون انقلاب، اینگونه برداشت می شود که ایشان جناح های اصلی نظام را خودی تلقی کرده و معتقد بودند که اختلافات آنها در ارائه راهها و شیوههایی است که در دستیابی به اهداف مشترک ارائه میکنند.
انقلاب نوپای اسلامی ملت ایران تا اواسط 1360 فصل مهمی را در پرونده خود داشت که به سربلندی از آن مرحله عبور کرد. دولت موقت پس از جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، به صورت دسته جمعی استعفا می دهند و در ادامه ابوالحسن بنی صدر اولین ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده می گیرد و علی رغم شعارهای اولیه اش، باب جدیدی از تعارضات را با طرفداران خط امام می گشاید تا این که در نهایت در آخرین روزهای بهار 1360 با رای مجلس و حکم حضرت امام خمینی (ره) عدم کفایت سیاسی وی برای ریاست جمهوری اعلام و وی از ریاست جمهوری خلع شد. در کنار این از 31شهریورماه 1359 عراق نیز جنگ تحمیلی را آغاز کرده بود و از سال 60 که بعضی گروه های داخلی از اعتراض سیاسی به اعتراض مسلحانه نظامی تغییر رویکرد دادند، موج عظیمی از ترورهای شخصیت های برجسته نظام و هم چنین مردم عادی گسترش پیدا کرده بود.
این افراد تا حدی پیش رفته اند که در ذهن جوانان، حضرت عیسی بن مریم را خدا معرفی نموده اند و با این افکار التقاطی قصد سست نمودن اعتقادات جوانان کشورمان را دارند.
به گزارش پایگاه شجره طیبه صالحین ، آگاهی از فعالیت های بیگانگان درون کشور و بررسی در زمینه تبلیغاتی که در رسانه ها برای ترویج رژیم صهیونیستی در قالب دین مسیحیت در بین مسلمانان صورت می گیرد، نیازمند روشنگری و آگاهی بخشی است. در برخی موارد این فعالیت ها با هزینه های سرسام آوری در حال انجام است که در زیر به یکی از این موارد اشاره خواهد شد.
دو برادر به نامهای امین راد و رامین راد که به همراه شخصی به نام بهروز صادق خانجانی که از عوامل رژیم غاصب صهیونیستی هستند با هزینه های هنگفتی که از سازمانهای مسیحی و صهیونیستی تحت حمایت کشورهای حامی صهیونیست دریافت می کنند، جهت تخریب شیعه اثنی عشری با پوشش وسیع، پخش ویدئو و تأسیس سایت های اینترنتی و وبلاگ های ضد اسلامی و ارسال کتب مسیحی و تاسیس کلیساهای خانگی در برخی از شهرهای ایران برای اغفال جوانان شیعه در حال فعالیت هستند و سالیانه با مراکز صهیونیستی در خارج از کشور به ویژه در کشور ترکیه در تماس هستند.
این افراد تا حدی پیش رفته اند که در ذهن جوانان، حضرت عیسی بن مریم را در حد خداوند معرفی نموده اند و با این افکار التقاطی قصد سست نمودن اعتقادات جوانان کشورمان را دارند. مورد ذکر شده شاید در حد خود ضعیف و ناچیز به نظر برسد. اما بی توجهی به چنین فعالیت هایی به مرور زمان می تواند بر بی پروایی و گسترش این فعالیت ها بیافزاید.
در انتخابات دوم خرداد 1376 شاهد روی کار آمدن نیروهای سیاسی جدیدی در عرصهی سیاسی بودیم که موجب تحولات در حوزههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همراه با دلخوریها و نگرانیهایی گردید. این تغییرات را ناشی از تغییر گفتمان قوای مجریه و مقننه میتوان علت یابی کرد که البته با زمینهسازی گفتمان سازندگی این گفتمان جدید پایهریزی شد، ما در این یادداشت برای فهم عمیق این جریان به منابع و آبشخور فکری این جریان اشارهای مختصر میکنیم و با آگاهی از زمینههای پیدایش و ترکیب ساختار اندیشهای آنها درک بهتر و عمیقتری را برای گفتمان اصلاحات بیان میکنیم.
دوم خرداد شبیه به حرکتی فراطبقاتی با مشارکت گروههای مختلف بروز کرد و سازماندهی و فعالیتهای احزاب در شکل دهی آن نقش اساسی و کلیدی نداشت. تشکیلات دوم خردادی و احزابی که خود را صاحب اصلی آن معرفی میکردند، بعد از رخداد دوم خرداد شکل گرفتند و در دوران اصلاحات سازماندهی شدند.
غییر در گفتمان اگر احتیاط کنیم و نگوییم که تغییر در همه چیز است حداقل به معنای تغییر در بسیاری از چیزهای یک جامعه است. آن قدر یک جامعه بر اثر تغییر گفتمان تغییر میکند که گویا جامعه زیر و رو شده است.
مفهوم گفتمان در یک تعریف فشرده یعنی آن «نظام معنایی» که افراد به واسطه آن به جهان خارج دسترسی پیدا می کنندو از طریق آن، جهان خارج و پدیدههای درون آن را درک میکنند و میفهمند. به همین لحاظ گفتمان در معنای اجتماعی، آن نظام معنایی مسلط و غالب بر جامعه است که سازنده و شکل دهنده به «دغدغهها»، «اولویتها»، «مطالبات» و «ترجیحات» عموم یا اکثریت مردم است. بنابراین فهم، نوع ارزیابی و داوری و چگونگی کنشها و واکنشهای مردم از پدیدهها و حوادث و مسایل مطرح جامعه از دریچه گفتمان یا آن نظام معنایی غالب صورت میگیرد.
اگر آمار زندانیان رژیم پهلوی را بررسی کنیم، خواهیم دید که از چه طیف های مختلفی به جرم فعالیت سیاسی علیه نظام شاهنشاهی به حبس محکوم شده بودند. از روحانیت اصیل انقلابی تا چپ های توده ای تا ملی گراهای لیبرال .
هر حرکت بزرگی که در جامعه یا در هر گروهی رخ می دهد، ممکن است باعث وحدت گروه های مختلفی که با یکدیگر اختلاف سلیقه های جدی دارند بر سر آن موضوع گردد. مثلا در جریان یک رقابت ورزشی ملی افراد با سلایق مختلف که حتی تاب تحمل یکدیگر را برای لحظات کوتاهی نیز نداشته باشند، برای پیروزی و موفقیت در آن میدان، هم نظر شده و همه تلاش خود را به کار بندند. از این مثال ها بسیار می توان زد. انقلاب ها در کشورهای مختلف از همین اتفاقات وحدت آفرین اند. گروه های مختلفی که ممکن است دارای تعارضات جدی ایدئولوژیک و اعتقادی نیز باشند، در یک مساله آن هم نفی وضع موجود به توافق می رسند و همه در کنار هم برای بر هم زدن نظم فعلی تلاش می کنند، اگر چه در مورد نظم جایگزین اختلاف نظرهای فاحش دارند.