loading...
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز الیگودرز
محمد حسین اقاخانی بازدید : 22 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

با سلام

با توجه به بروز رسانی سایت در قسمت های مختلف مراجعان  محترم جهت استفاده از تمامی متون از قسمت موضوعات مطلب مورد نظر خود را جستجو نمایند.

موضوعات بروز شده

 

 

با تشکر مدیریت وبلاگ

محمد حسین اقاخانی بازدید : 14 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (2)

از مجموع نظریات حضرت امام خمینی(ره) درباره جناح های سیاسی درون انقلاب، این‌گونه برداشت می شود که ایشان جناح های اصلی نظام را خودی تلقی کرده و معتقد بودند که اختلافات آن‌‌ها در ارائه راه‌ها و شیوه‌هایی است که در دست‌یابی به اهداف مشترک ارائه می‌کنند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 10 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

در قسمت اول این یادداشت به بعضی از چالش‌های مهم فکری این دوران ده ساله پر افت و خیز اشاره کردیم. اختلافات جدی درباره حیطه اختیارات ولایت فقیه و هم چنین تفسیر و برداشت از مفهوم «اسلام ناب محمدی» از مهم‌ترین چالش‌های فکری بود که انقلاب جوان و نوپای اسلامی ‌ملت ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کرد و نتایج آن‌ها نیز بر زندگی مردم مشهود بود. اما در کنار این‌ها انقلاب اسلامی، با چالش‌های مهمی‌نیز از نظر عملی رو به رو گشته بوده است که سیاهه کردن آن‌ها تفصیل می‌طلبد، اما در حد حوصله یادداشت به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 20 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

از مجموع نظریات حضرت امام خمینی(ره) درباره جناح های سیاسی درون انقلاب، این‌گونه برداشت می شود که ایشان جناح های اصلی نظام را خودی تلقی کرده و معتقد بودند که اختلافات آن‌‌ها در ارائه راه‌ها و شیوه‌هایی است که در دست‌یابی به اهداف مشترک ارائه می‌کنند.

 

انقلاب نوپای اسلامی ملت ایران تا اواسط 1360 فصل مهمی را در پرونده خود داشت که به سربلندی از آن مرحله عبور کرد. دولت موقت پس از جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، به صورت دسته جمعی استعفا می دهند و در ادامه ابوالحسن بنی صدر اولین ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده می گیرد و علی رغم شعارهای اولیه اش، باب جدیدی از تعارضات را با طرفداران خط امام می گشاید تا این که در نهایت در آخرین روزهای بهار 1360 با رای مجلس و حکم حضرت امام خمینی (ره) عدم کفایت سیاسی وی برای ریاست جمهوری اعلام و وی از ریاست جمهوری خلع شد. در کنار این از 31شهریورماه 1359 عراق نیز جنگ تحمیلی را آغاز کرده بود و از سال 60 که بعضی گروه های داخلی از اعتراض سیاسی به اعتراض مسلحانه نظامی تغییر رویکرد دادند، موج عظیمی از ترورهای شخصیت های برجسته نظام و هم چنین مردم عادی گسترش پیدا کرده بود.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 25 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

این افراد تا حدی پیش رفته اند که در ذهن جوانان، حضرت عیسی بن مریم را خدا معرفی نموده اند و با این افکار التقاطی قصد سست نمودن اعتقادات جوانان کشورمان را دارند.

به گزارش پایگاه شجره طیبه صالحین ، آگاهی از فعالیت های بیگانگان درون کشور و بررسی در زمینه تبلیغاتی که در رسانه ها برای ترویج رژیم صهیونیستی در قالب دین مسیحیت در بین مسلمانان صورت می گیرد، نیازمند روشنگری و آگاهی بخشی است. در برخی موارد این فعالیت ها با هزینه های سرسام آوری در حال انجام است که در زیر به یکی از این موارد اشاره خواهد شد.


دو برادر به نامهای امین راد و رامین راد که به همراه شخصی به نام بهروز صادق خانجانی که از عوامل رژیم غاصب صهیونیستی هستند با هزینه های هنگفتی که از سازمانهای مسیحی و صهیونیستی تحت حمایت کشورهای حامی صهیونیست دریافت می کنند، جهت تخریب شیعه اثنی عشری با پوشش وسیع، پخش ویدئو و تأسیس سایت های اینترنتی و وبلاگ های ضد اسلامی و ارسال کتب مسیحی و تاسیس کلیساهای خانگی در برخی از شهرهای ایران برای اغفال جوانان شیعه در حال فعالیت هستند و سالیانه با مراکز صهیونیستی در خارج از کشور به ویژه در کشور ترکیه  در تماس هستند.

 


این افراد تا حدی پیش رفته اند که در ذهن جوانان، حضرت عیسی بن مریم را در حد خداوند معرفی نموده اند و با این افکار التقاطی قصد سست نمودن اعتقادات جوانان کشورمان را دارند. مورد ذکر شده شاید در حد خود ضعیف و ناچیز به نظر برسد. اما بی توجهی به چنین فعالیت هایی به مرور زمان می تواند بر بی پروایی و گسترش این فعالیت ها بیافزاید.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 11 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

در انتخابات دوم خرداد 1376 شاهد روی کار آمدن نیروهای سیاسی جدیدی در عرصه‌ی سیاسی بودیم که موجب تحولات در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همراه با دلخوری‌ها و نگرانی‌هایی گردید. این تغییرات را ناشی از تغییر گفتمان قوای مجریه و مقننه می‌توان علت یابی کرد که البته با زمینه‌سازی گفتمان سازندگی این گفتمان جدید پایه‌ریزی شد، ما در این یادداشت برای فهم عمیق این جریان به منابع و آبشخور فکری این جریان اشاره‌ای مختصر می‌کنیم و با آگاهی از زمینه‌های پیدایش و ترکیب ساختار اندیشه‌ای آنها درک بهتر و عمیق‌تری را برای گفتمان اصلاحات بیان می‌کنیم.

 

دوم خرداد شبیه به حرکتی فراطبقاتی با مشارکت گروه‌های مختلف بروز کرد و سازماندهی و فعالیت‌های احزاب در شکل دهی آن نقش اساسی و کلیدی نداشت. تشکیلات دوم خردادی و احزابی که خود را صاحب اصلی آن معرفی می‌کردند، بعد از رخداد دوم خرداد شکل گرفتند و در دوران اصلاحات سازماندهی شدند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 14 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

غییر در گفتمان اگر احتیاط کنیم و نگوییم که تغییر در همه چیز است حداقل به معنای تغییر در بسیاری از چیزهای یک جامعه است. آن قدر یک جامعه بر اثر تغییر گفتمان تغییر می‌کند که گویا جامعه زیر و رو شده است.

 

مفهوم گفتمان در یک تعریف فشرده یعنی آن «نظام معنایی» که افراد به واسطه آن به جهان خارج دسترسی پیدا می کنندو از طریق آن، جهان خارج و پدیده‌های درون آن را درک می‌کنند و می‌فهمند. به همین لحاظ گفتمان در معنای اجتماعی، آن نظام معنایی مسلط و غالب بر جامعه است که سازنده و شکل دهنده به «دغدغه‌ها»، «اولویت‌ها»، «مطالبات» و «ترجیحات» عموم یا اکثریت مردم است. بنابراین فهم، نوع ارزیابی و داوری و چگونگی کنش‌ها و واکنش‌های مردم از پدیده‌ها و حوادث و مسایل مطرح جامعه از دریچه گفتمان یا آن نظام معنایی غالب صورت می‌گیرد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 10 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

اگر آمار زندانیان رژیم پهلوی را بررسی کنیم، خواهیم دید که از چه طیف های مختلفی به جرم فعالیت سیاسی علیه نظام شاهنشاهی به حبس محکوم شده بودند. از روحانیت اصیل انقلابی تا چپ های توده ای تا ملی گراهای لیبرال .

 

هر حرکت بزرگی که در جامعه یا در هر گروهی رخ می دهد، ممکن است باعث وحدت گروه های مختلفی که با یکدیگر اختلاف سلیقه های جدی دارند بر سر آن موضوع گردد. مثلا در جریان یک رقابت ورزشی ملی افراد با سلایق مختلف که حتی تاب تحمل یکدیگر را برای لحظات کوتاهی نیز نداشته باشند، برای پیروزی و موفقیت در آن میدان، هم نظر شده و همه تلاش خود را به کار بندند. از این مثال ها بسیار می توان زد. انقلاب ها در کشورهای مختلف از همین اتفاقات وحدت آفرین اند. گروه های مختلفی که ممکن است دارای تعارضات جدی ایدئولوژیک و اعتقادی نیز باشند، در یک مساله آن هم نفی وضع موجود به توافق می رسند و همه در کنار هم برای بر هم زدن نظم فعلی تلاش می کنند، اگر چه در مورد نظم جایگزین اختلاف نظرهای فاحش دارند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 34 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

آيه 41  سوره مبارکه اسراء

« وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُواْ وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلاَّ نُفُورًا »

 

ترجمه: و به راستى ما در اين قرآن [حقايق را] گونه‏گون بيان كرديم تا پند گيرند و[لى] آنان را جز نفرت نمى‏افزايد

نکات آیه

تكرار مطلب، باید متنوّع و جذّاب باشد، «صرّفنا» زیرا یكنواختى اغلب خستگى‏آور است.

انسان پیوسته نیازمند تذكّر است وچه بسا در هربار تكرار، گروهى جذب شوند. «صرّفنا»

تكرار در آیات قرآن، براى تذكّر و پندگیرى است. «صرّفنا، لیذكّروا»

تكرار، براى دوستان دل ربا، ولى براى لجوجان نفرت‏ آور. «ما یزیدهم الاّ نفورا»

محمد حسین اقاخانی بازدید : 12 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

با توجه به حديث معروف كه: «هر كس امام زمان خود را نشناسد، چنانچه بميرد به مرگ جاهليت مرده است»، اين شناخت چه ويژگى هايى دارد و چگونه حاصل مى شود تا مشمول اين حديث نباشيم؟


از آن جا كه رهبر معصوم وجود دارد و رهبرىِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از اين رو پيروى كردن از مدعيان رهبريت در برابر رهبريت معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زيرا با وجود رهبر معصوم، پيروى از رهبران غيرمعصوم، به هيچ وجه قابل توجيه نيست. تلاش براى شناختن و يافتن امام معصوم واجب و لازم است؛ چنان كه رسول اكرم(ص) فرمودند: «من مات و هو لايعرف امامه، مات ميتةً جاهلية».
ويژگى هاى اين شناخت ميزان الحكمه، ج 1، ص 171، ح 840.اخت آن است كه: اولاً، از منابع معتبر و موثق و مستند اخذ شود. ثانياً، گستره اش شامل آموزه هاى اعتقادى، اخلاقى و عبادى گردد. ثالثاً، از آن جا كه امام الگوى عملى براى انسان ها است، به ابعاد فكرى، عملى و روحى امام نيز ناظر باشد. اما اين شناخت از سه راه - كه مكمل يكديگر مى باشند - حاصل مى شود:
يكم. مطالعه تاريخ زندگانى آنان؛ مطالعه سرگذشت و سيره آنان؛ خصوصاً در باب فضايل، مناقب و خصوصيات آنان - از قبيل: شجاعت، مردانگى، ايثار، تواضع، صبر، فرزانگى و... - انسان را متوجه مقام والاى آن بزرگواران مى كند و جذبه و كشش خاصى نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاكم مى شود.
دوم. مطالعه و تفكّر در سخنان ايشان؛ اسلام تفكر را موجب بصيرت، الحياة، ج 1، ص 8، ح 3. دعوت كننده به عمل نيك، همان، ح 9. پديد آورنده نور همان، ص 49، ح 18.، نشانه حيات و زنده بودن قلب بصير مى داند همان، ص 48، ح 5..
مطالعه و تفكّر در آثار فكرى امامان، هر چند كار مشكلى به نظر مى رسد؛ ولى بسيار سودمند است. اين امر علاوه بر آن كه باعث شناخت شخصيت آن بزرگواران و ايجاد محبت آنان در دل مى شود؛ سرمايه بزرگى براى روح بشر به شمار مى رود. همان طور كه فراگيرى فصول يك كتاب، بايد با تحقيق و دقت كامل و رجوع به استاد و... قرين باشد؛ مطالعه و انديشه و تفكر در آثار ائمه(ع) نيز، بايد با استفاده از استادان فن و مراجعه به كتاب هايى كه در شرح سخنان آنان به رشته تحرير درآمده، همراه باشد.
سوم. شناخت خدا: اگر ما خداوند و صفات و اسماى او را به طور حقيقى بشناسيم، مى توانيم انسان هاى كامل راستين (امامان) را نيز بشناسيم؛ زيرا آنان آينه تمام نماى صفات جمال و جلال حضرت حق اند و در تسميه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امكان برترند. بر اين اساس، با شناخت خدا و صفات او، مى توانيم به اوصاف و ويژگى هاى امامان نيز واقف گرديم. شايد دعايى كه سفارش شده در زمان غيبت بعد از نماز زياد خوانده شود، ناظر به همين حقيقت باشد:
«اللهم عرفنى نفسك فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف رسولك اللهم عرفنى رسولك فانك ان لم تعرفنى رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفنى حجتك فانك ان لم تعرفنى حجتك ضللت عن دينى»؛ «خداوندا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناسانى پيغمبر را نمى شناسم؛ خدايا! پيغمبرت را به من بشناسان كه اگر به پيامبر معرفت پيدا نكنم، نمى توانم امامم را بشناسم؛ خدايا! حجت و امامت را به من بشناسان كه اگر امام را نشناسم، در دين خود گمراهم».

محمد حسین اقاخانی بازدید : 6 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

در مسایل سیاست منطقه ای، هر کشوری که گروه های انسانی پیوسته تر، هماهنگ تر و متحد در اهداف داشته باشد در عرصه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و... به موفقیت های بیشتری دست می یابد. حضرت امام خمینی فرمان تشکیل بسیج مستضعفین و ارتش بیست میلیونی را در پنجم آذرماه سال 1358 صادر نمودند. در حقیقت طبقه اصلی حامی انقلاب اسلامی و پیش برنده اهداف آن، مستضعفین هستند که اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای جایگاه ویژه ای دارند.

مردم ، به عنوان گروهی از انسان ها که با مشترکات خاص اعتقادی، فرهنگی و سیاسی در جامعه ای خاص زندگی می کنند، بهترین گروه انسانی به عنوان مرکزی برای فعالیت های تبلیغی دین مبین اسلام به شمار می رود. از این رو زوایای گوناگون زندگی مردم به عنوان امت اسلامی فارغ از هرگونه جنسیت، قومیت، نژاد و زبان در گستره ای کاملا جهانی در بخش های مختلف علوم اسلامی و انسانی شکل گرفته براساس تعالیم دینی مورد بررسی قرار می گیرد و برای این ابعاد گوناگون، برنامه ریزی هایی به شکل جزیی و کلی انجام شده و شریعت اسلامی احکام گوناگونی برای آن تاسیس یا امضا نموده است. این دستورات و قوانین نه برای سلب آزادی و اختیار انسان ها بلکه برای شکوفا شدن استعدادها و قوه های نهفته درون انسان به صورت هماهنگ و جهت مند تنظیم شده تا با پیروی از آن ها فطرت بارور انسان نمایان شود و

محمد حسین اقاخانی بازدید : 10 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

حال یک کسی می‏آید می‏گوید این‏ فلسطینیها ناصبی هستند. آن یکی می‏گوید. این به آن می‏گوید، او هم یک‏ جای دیگر تکرار می‏کند و همین طور. اگر ناصبی باشند کافرند و در درجه‏ یهودیها قرار می‏گیرند. هیچ فکر نمی‏کنند که این، حرفی است که یهودیها جعل کرده‏ اند. در هر جایی یک حرف جعل می‏کنند برای اینکه احساس همدردی‏ نسبت به فلسطینیها را از بین ببرند.

 

در مورد شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین، شهید مطهری در سال ۱۳۴۹ سخنانی داشته اند که در اینجا به آن اشاره می کنیم:
«یک وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضیها شایع است‏، یک وقتی دیدم یک کسی می‏گفت: این فلسطینیها ناصبی هستند. ناصبی‏ یعنی دشمن علی علیه السلام. ناصبی غیر از سنی است. سنی یعنی کسی که‏ خلیفه بلا فصل را ابوبکر می‏داند و علی علیه السلام را خلیفه چهارم می‏داند و معتقد نیست که پیغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب کرده است‏. می‏گوید پیغمبر کسی را به خلافت نصب نکرد و مردم هم ابوبکر را انتخاب‏ کردند. سنی برای امیرالمؤمنین احترام قائل است چون او را خلیفه چهارم و پیشوای چهارم می‏داند و علی را دوست دارد. ناصبی یعنی کسی که علی را دشمن می‏دارد.

دانلود کلیپ

سنی مسلمان است ولی ناصبی کافر است، نجس است. ما با ناصبی نمی‏توانیم معامله مسلمان بکنیم. حال یک کسی می‏آید می‏گوید این‏ فلسطینیها ناصبی هستند. آن یکی می‏گوید. این به آن می‏گوید، او هم یک‏ جای دیگر تکرار می‏کند و همین طور. اگر ناصبی باشند کافرند و در درجه‏ یهودیها قرار می‏گیرند. هیچ فکر نمی‏کنند که این، حرفی است که یهودیها جعل کرده‏ اند. در هر جایی یک حرف جعل می‏کنند برای اینکه احساس همدردی‏ نسبت به فلسطینیها را از بین ببرند. می‏دانند مردم ایران شیعه‏اند و شیعه‏ دوستدار علی و معتقد است هر کس دشمن علی باشد کافر است، برای اینکه‏ احساس همدردی را از بین ببرند، این مطلب را جعل می‏کنند. در صورتی که‏ ما یکی از سالهایی که مکه رفته بودیم، فلسطینیها را زیاد می‏دیدیم، یکی‏ از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حکمش چیست؟ بعد گفت‏ من شیعه هستم، این رفقایم سنی‏اند. معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد. بعد خودشان می‏گفتند بین ما شیعه و سنی هست. شیعه هم زیاد داریم‏. همین لیلا خالد(1) معروف، شیعه است. در چندین نطق و سخنرانی خودش‏ در مصر گفته من شیعه‏ام. ولی دشمن یهودی یک عده مزدوری را که دارد، مأمور می‏کند و می‏گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبی‏اند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبتهایی نسبت به افرادی که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین می‏گویند، شنیدید وظیفه‏ تان چیست.»(2)

پانوشت:
1- چریک فلسطینی که در چند عملیات هواپیما ربایی شرکت داشت.
2- شهید مطهری، آشنایی با قرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲. این گفتار را که شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور در مسجد الجواد بر زبان آورده اند

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

سـبـب غـيـبـت امام زمان عليه السلام چيست؟ او چگونه اين همه عمر مى كند؟ فايده غيبت او چيست؟ چرا در اين زمان كه دنيا پر از ظلم شده ظهور نمى كند؟

 

شـكى نيست كه وجود امام در هر عصرى ضرورى است و زمين هرگز خالى از حجت نمى ماند ,و چون انسان بيهوده آفريده نشده , بلكه تكاليفى به عهده او گذارده اند كه سعادت او در آخرت در گرو همين تكاليف است , بايد در پى آموختن تكاليف خود از حجت خدا كه نماينده و سفير خدا و واسطه بين خدا و بندگان مى باشد اخذ كند .

پس اگر كسى معتقد به امام و حجت خدا باشد ديگر نبايد سوال كند كه چرا او غائب است و ظهور نـمـى كـنـد ;و چون در اينگونه امور اسرارى نهفته است كه ما قدرت دستيابى به آنها رانداريم , و حتى موسى عليه السلام كه نبى و كليم اللّه بود اسرارى كه در كارهاى حضرت خضر ( مانند سوراخ كـردن كـشـتى , كشتن يك جوان , ترميم يك ديوار) بود نفهميد و لب به اعتراض گشود , تا چه رسد به ما كه به قول شافعى هر چه در علم پيشرفت مى كنيم مى فهميم كه جهل ما بيشتر است.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 15 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

خوبى جهان بينى خوب و عالى آن است كه:


اولاً قابل اثبات و استدلال باشد؛ به عبارت ديگر از ناحيه عقل و منطق حمايت شود.
ثانياً، به حيات و زندگى معنى بدهد؛ انديشه لغو و بيهوده بودن زندگى را و اينكه همه راه ها به پوچى و هيچى منتهى مى شود، از ذهن ها خارج سازد.
ثالثاً، آرمان ساز و شوق انگيز و آرزوخيز باشد.
رابعاً، قدرت تقدس بخشيدن به هدف هاى انسانى و اجتماعى داشته باشد.
خامساً ، تعهدآور و مسئوليت ساز باشد
منطقى بودن يك جهان بينى زمينه پذيرش عقلى آن را فراهم مى سازد و آن را در انديشه ها قابل قبول مى كند؛ ابهامها و تاريكي هايى را كه در عمل مانع بزرگى است برطرف مى سازد. آرمان ساز بودن جهان بينى يك مكتب، جاذبه و قدرت كشش به آن مى دهد و به آن حرارت و نيرو مى بخشد. تقدس بخشيدن يك جهان بينى به هدف هاى مكتب، سبب مى گردد كه افراد به سهولت در راه هدف هاى مكتب فداكارى و از خودگذشتگى به خرج دهند. تا يك مكتب نتواند به هدف هاى خود تقدس بخشد و در افراد حس پرستش و فداكارى و گذشت نسبت به هدفهاى مكتب به وجود نياورد، آن مكتب ضمانت اجرايى ندارد.تعهدآورى و مسووليت سازى يك جهان بينى، فرد را در عمق وجدان و ضمير متعهد مى كند و مسئول خويش و جامعه قرار مى دهد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 18 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

مطالب خود را حتي الامكان خلاصه و كوتاه بگوييد و براي اين كار يادداشتهاي كوچكي حاوي سرفصل و كلمات كليدي سخنراني تهيه و آماده كنيد تا روند سخنراني و ارائه مطالب روال معقول و خوشايندي داشته باشد.

 

يك سخنراني براي يك جمع كوچك و كم تعداد به مراتب كم دردسرتر از يك سخنراني با تعداد زيادي مخاطب است در اين گونه موارد بايستي با استفاده از حركات دست، ايما و اشاره و مديريت خوب زمان، كار سخنراني را به پيش برد.
ممكن است در بخش پرسش و پاسخ و يا در خلال سخنراني عده اي پرسشهاي غيرمعمول از شما داشته باشند مي‌بايست مراقبت كنيد در دام آنها گرفتار نشويد كه در آن صورت مجلس از دست شما خارج خواهد شد. در اين‌گونه موارد بهتر است اول تكليف را روشن و بيان كنيد كه به پرسشهاي خارج از موضوع و يا در لابلاي برنامه سخنراني پاسخ نخواهيد داد.

با آوردن مثالهاي ملموس، كاربردي و روزمره، جملات، اشعار، ضرب المثلهاي معروف، خاطرات جذاب، تجربيات گذشته، يافته هاي علمي و... گه گاه فضاي سخنراني را تلطيف كنيد تا كار شما كسالت آور و خسته كننده نباشد.

مطالب خود را حتي الامكان خلاصه و كوتاه بگوييد و براي اين كار يادداشتهاي كوچكي حاوي سرفصل و كلمات كليدي سخنراني تهيه و آماده كنيد تا روند سخنراني و ارائه مطالب روال معقول و خوشايندي داشته باشد.

گاهي اوقات از حضار و شركت كنندگان بخواهيد كه كلمات آخر شما را بيان كرده و از اين طريق مشاركت بيشتري به آنها در ارائه مباحث بدهيد.

هرگونه حركات حاضران را زيرنظر داشته باشيد ممكن است هر حركت آنان پيامي به دنبال داشته باشد. مثلا اگر آنها زياد به ساعت خود نگاه مي كنند يا بر روي صندلي مدام جابجا مي شوند و يا كارهايي مشابه انجام مي دهند احتمالا بدين معني است كه:

الف) خسته شده اند؛

ب) وضعيت تنفس و هواي مكان برگزاري مناسب نيست؛

ج) شما بيش از وقت تعيين شده صحبت كرده ايد؛

د) مطالب ديگر جاذبه و پذيرش لازم را ندارند.

در بين سخنراني پرانرژي و پويا باشيد. درحقيقت روح شادابي و نشاط را به حاضرين انتقال بدهيد و آنها را متمايل كنيد به اينكه تا پايان همراه شما باشند.

مي توانيد گه گاهي تن صداي خود را بالا، پايين كنيد و توجه افراد را بدين ترتيب همواره با خود داشته باشيد.
ميكروفن همانقدر كه مي تواند در كيفيت كار شما اثر خوب داشته باشد همانقدر هم مي تواند آزار دهنده و اذيت‌كننده باشد. مراقب ميكروفن باشيد.

نوع به كارگيري و هنر استفاده از دستها و قدرت آنها در فهم و انتقال مطالب خيلي مهم است. نوع پوشش و لباس شما هم بي تاثير در ارائه سخنراني نيست. لباسهاي رنگ و رو رفته، چروك و ناصاف، كفشهاي نامناسب، آرايش مو و صورت هركدام عواملي هستند كه مي توانند كار شما را تحت الشعاع قرار دهند.

جو و شرايط حاكم بر جلسه سخنراني را به خوبي ارزيابي كنيد. اگر احساس كرديد كه شنوندگان ظرفيت حرفهاي شوخي و مزاح را ندارند از آنها پرهيز كنيد.

هميشه ممكن است عده اي غيرنرمال در مجلس سخنراني وجود داشته باشند بايد بتوانيد آنها را اداره كنيد تا اوضاع را به هم نريزند.

براي دريافت بازخورد حاصل از سخنراني خود، در پايان، آدرس پست الكترونيك آدرس اينترنتي و يا تلفن خود را بيان كنيد تا نقاط قوت و ضعف شما را منعكس كنند. در ابتداي سخنراني يك بيوگرافي مختصر و مفيد از خود براي حاضران ارائه دهيد اين كار باعث مي شود شما را بيشتر باور كنند.

در پايان نيز، يك چكيده در چند خط از موضوع و محتواي سخنراني ارائه دهيد.

هرچقدر شتاب و تعجيل در بيان كلمات و جملات بيشتر باشد امكان تپق زدن و اشتباه هم بيشتر مي شود، پس شمرده و با اعتماد به نفس صحبت كنيد.

چهره بشاش، احترام و رعايت ادب و كرامت انساني، استفاده از تكيه كلام‌هاي دلنشين و درك روحيات، عواطف و تمايلات شنوندگان نكات با اهميتي هستند كه نبايستي از آنها غفلت كرد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 11 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

عكاسان خوب هم به خاطر رعايت تكنيك هاي عكاسي و هم براي رعايت نكات ظريف است كه عكاسان خوبي هستند. عكس هاي با ارزش زيادي به خاطر تكنيك ضعيف ضايع مي شوند.

 

1- نزديكتر شويد :

بيشتر آماتورها در زمان عكاسي از موضوع خود خيلي دور مي شوند از داخل لنز نگاه كنيد! اين واقعآ مهم است مخصوصاً زماني كه از مردم عكس مي گيريد. عكاسان حرفه اي از لنزهاي 85 تا 105 ميليمتري براي عكاسي چهره استفاده مي كنند . بيشتر دوربينهاي غير حرفه اي لنزهاي 35mm  دارند.

2- گنجاندن افراد در عكس ها :

افزودن افراد به عكس ها مفهوم و فضا مي دهد .اين كار رابطه بر قرار كردن با عكس را آسان مي كند و بعضي مواقع به ما يك مفهوم از بزرگي و كوچكي يا مقياس مي دهد.

3- حركتها را شكار كنيد :

بگذاريد افراد در حال حركت باشند و از لحظه ها عكس بگيريد.

4- ساختار را ساده نگه داريد :

تركيب ساده فهم و درك را ساده تر مي كند . يك زمينه  ( back ground ) ساده ، كمتر بيننده را گيج مي كند و به آنها اجازه تمركز روي موضوع را مي دهد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 25 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد تا برای گروهی از مخاطبان درباره موضوعی سخنرانی کنید. صحبت کردن در چنین جلساتی خود یک هنر و توانایی است و نیازمند یادگیری و تجربه آموزی می باشد. اگر فکر می کنید که با انتقال حجم انبوهی از اطلاعات می توانید سخنران موفقی باشید، اشتباه می کنید.

در این یادداشت سعی می کنیم نکاتی را یادآور شویم که در مواقع سخنرانی کمک شایانی به شما خواهند کرد.
سخنرانی و سخنوری 3 رکن اصلی دارد.
1- ماهیت ( ذهنیت )
2- موضوع (عینیت )
3- ساختار
1 - ماهیت :
.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

انسان به دلیل محدود بودن در زمان از طرفی و ضعف حافظه از طرف دیگر و نیاز به مراجعه مکرر به یافته های قبلی خود و دیگران ، نیازمند نگهداشت و بهداشت تجارب خود می باشد که مهمترین و بهترین شیوه مکتوب نمودن آن است .

 

یکی از مهارت های فنی مورد نیاز ، مهارت نوشتن است ، مهارت نوشتن گاه مقارن با مطالعه است که از آن با تعبیر مهارت های یادداشت برداری یاد می کنیم و گاه نتیجه ی یافته ها و بافته های ذهنی است که می توان آن را تحت عنوان مهارت نویسندگی طرح نمود .

در این مجال ما فقط به مهارت های یادداشت برداری خواهیم پرداخت .

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

وقت و زمان ماده خام و سرمایه ی بزرگ زندگی است . شما از این سرمایه ی بزرگ چگونه استفاده می کنید ؟ رویکرد شما نسبت به چگونگی صرف وقت خود ، مهمترین عامل در تعیین میزان پیشرفت و موفقیت شماست . مدیریت زمان ابزاری است شامل نکات علمی و عملی یا معرفتی و مهارتی که به ما کمک می کند از سرمایه ی وقت به بهترین حالت استفاده کنیم .

 

این ضرب المثل فارسی را شنیده اید که وقت طلاست ؟ غربی ها هم می گویند که زمان پول است . اما این طور نیست ! چون هر نوع وقت و زمانی طلا نیست . وقت ، سرمایه ی خاصی است که فقط با استفاده ی درست می توان به بهره های با ارزش تر از طلا رسید . حکایت ما و عمر ما ، حکایت آن یخ فروشی است که اگر نتواند یخ ها را بفروشد ، نه تنها سود نمی کند ، بلکه سرمایه اش نیز نابود می شود .

الف : هدف گذاری

برای کشتی بدون مقصد هیچ باد موافقی نمی وزد . اما اکثر مردم زندگی خود را روی عرشه ی کشتی های بدون مقصد می گذرانند و مرتب با بادهای متغیر سرنوشت به این سو و آن سو رانده می شوند بدون آنکه مسیر و مقصد مشخصی برای راندن کشتی زندگی خود در نظر داشته باشند . اکثر مردم سرگرم فعالیت هایی هستند که بیشتر آرامش بخش و لذت بخشند تا هدفمند .

ویژگی های هدف

مشخص : اهداف نباید مبهم باشند ، بلکه باید به گونه ای باشند که شخص بداند دقیقا به چه چیزی می خواهد برسد . لذا سعی کنید اهداف خود را در نهایت وضوح و شفافیت بیان کنید .

نمونه ای از اهداف مبهم : پیشرفت کردن ، پولدار شدن ، با سواد شدن

نمونه ای از اهداف مشخص : اخذ مدرک دکتری در رشته ی حقوق ، درآمد ماهانه یک میلیون تومان

      متعالی : اهداف حقیر و پیش پا افتاده موجب انگیزه نمی شوند و حرکت مهمی در زندگی ایجاد نمی کنند مثل اینکه کسی هدفش این باشد که درس های خود را پاس کند . اگر هدف والا و قابل افتخاری داشته باشیم می توانیم از آثار حیات بخش آن بهره مند شویم

     دست یافتنی : متعالی بودن اهداف نباید موجب شود که اهداف غیر واقع بینانه و دست نیافتنی انتخاب کنیم در این صورت نه با هدف بلکه با یک آرزو سر و کار داریم .

یکی از روش های متداول طبقه بندی اهداف ، تقسیم آن ها به کلان ، بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت است .

محمد حسین اقاخانی بازدید : 7 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

با ضبط كردن صداي خود و گوش كردن به لحن ، سرعت ، شيوه بيان ، و ساير مشخصه هاي آن،         مي توانيد در جهت تقويت اين مهارت ارتباطي اقدام كنيد. با اين كار همانند يك مشتري ، محصولي را كه خودمان توليد كرده ايم را مورد استفاده قرار مي دهيم.

جرات کنیم و حرف بزنیم

 بايد جرات كنيم و حرف بزنيم ، در برابر هر مخاطبي ، حتي اگر سلطان جهان باشد با آرامش و بدون خويشتنداري ، هر چه مي خواهيد با دقت تمام ، و كامل و درست بازگو كنيد . حتي اگر احساس كنيم نمي توانيم ماهرانه از عهده آن برآييم . از آنجا كه انديشه ، خاستگاه عمل را به وجود مي آورد ، از امروز اين عبارت را با عزم راسخ و قاطع چندين بار در روز تكرار كنيم . من جرات حرف زدن خواهم داشت ، اما نفوذ مستقيم كلام و تاثيري كه مي گذارد و قدرت متقاعد كننده اش ، به وضوح و دقتش بستگي دارد . بايد بتوانيم منظور خود را به درستي بفهمانيم و در چند كلمه توضيحات لازم را بدهيم و  بي آنكه به اصل موضوع چيزي اضافه يا كم كنيم ، اطلاعات و دستورها را دقيق و روشن به گونه اي نقل كنيم و در اختيار مخاطب بگذاريم كه بي درنگ به انديشه اصلي ما پي ببرد . به اين منظور بايد خود را عادت دهيم تا معني دقيق واژه ها را دريابيم و مفهومشان را در قالب جمله موجز و روشني بيان كنيم كه ارتباط معنوي كاملي دارند . 

محمد حسین اقاخانی بازدید : 14 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

آموزش این مهارت به افرادی كه واقعاً انگیزه و پشتكار یادگیری آن را داشته باشند، یك جلسه كافی میباشد و بعد از آن در صورتی كه تمرین مرتب و مكرر كنند، به مرور زمان در حد تایپیست های حرفه ای آموزش دیده ظاهر خواهند شد.

 

در این گفتار به اختصار روش تایپ 10 انگشتی آموزش داده می شود. همانطور كه می دانید، تایپ ده انگشتی مهارتی است كه به شما امكان می دهد تا بدون نگاه كردن به صفحه كلید، با سرعتی بیش از 5برابر افراد عادی (180حرف در دقیقه) تایپ نمایید.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 10 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

روز به روز بر حجم کتب چاپ شده و مطبوعات افزوده می شود ، برای زیستن در زمان و عصر خویش باید راهی یافت تا در حداقل زمان به مطالعه ی حداکثر کتب پرداخت و این مسئله ، ضرورت دانشی به نام تند خوانی را پدید آورده است .
شما در هر دقیقه چند کلمه می خوانید ؟ 100 کلمه ؟ 500 کلمه ؟ 1000 کلمه ؟

 

اگر در هر دقیقه بین 150 تا 300 کلمه را بخوانید در زمره ی کند خوانان هستید . سرعت معمولی صحبت کردن ما انسان ها 150 کلمه در دقیقه است .

خواندن 300 الی 600 کلمه در دقیقه سرعت نسبتا خوب و بین 600 الی 1000 کلمه در دقیقه سرعت خوبی برای تند خوانی می باشد .

نکات اصلی در تند خوانی

هر چه چشم انسان در دیدن :1- سرعت داشته باشد و سریع تر بتواند از کلمات یک متن ، تصویر گرفته و به ذهن بفرستد ، 2 – شعاع دیدش را وسعت بخشد و هر چه ذهن سریع تر از آن عبارات ، معنی را دریابد و مفهوم نوشته را درک کند ، این مطالعه تند تر و سریع خوانی عملی تر خواهد شد .

برای رسیدن به این مهارت باید به اصول زیر دقت کرد :

1- جمله خوانی :

ذهن را باید عادت داد که مفهوم کامل جمله را دریابد ، نه معنای تک تک کلمه ها را . یعنی باید از کلمه خوانی پرهیز کرده و خود را به جمله خوانی عادت دهیم .

2- گسترش شعاع دید :

با تمارین خاص باید شعاع دید چشم را گسترش داد و از دیدن یک کلمه در یک نگاه ، به دیدن 7 کلمه و بیشتر افزایش داد . برای این کار فاصله کتاب از چشم اگر دورتر باشد ، راحت تر می توان شعاع دید را گسترش داد ، بی آنکه به چشم فشار وارد آید .

3- پرهیز از مطالعه مجدد :

از برگشتن و مجدد خوانی شدیدا باید پرهیز کرد هر چند مطلب را خوب نفهمیده باشیم . چون اگر مطلب مهمی باشد احتمالا دوباره تکرار خواهد شد و اگر هم مهم نباشد با نفهمیدن آن طبیعتا مشکلی به وجود نخواهد آمد .

4- پرهیز از مکث روی کلمات :

هر چیزی که هنگام مطالعه سبب مکث روی کلمات شود به تند خوانی خلل وارد می کند . خصوصا کلمات ابتدا و انتهای هر سطر . زیرا به دلیل مطالعه ی سریع امکان جابه جایی و اشتباه شدن سطور وجود دارد و این امر موجب اتلاف زمان و حواس پرتی در مطالعه خواهد شد .

5- تمرکز :

سریع خوانی با سرسری خوانی متفاوت است . برای اینکه تند خوانی با حفظ و یا افزایش کارایی همراه باشد باید به اهمیت نقش تمرکز فکر اشاره کرد .

روش های تند خوانی

1- روش مشاهده : این روش برای فهمیدن ایده کلی در متون طولانی و سنگین بسیار مناسب است . مانند مقالات روزنامه ها . با این شیوه شما قادر خواهید بود که تصمیم بگیرید که کدام خبر ارزش بررسی بیشتر را دارد .

2- سطحی خوانی : این روش مناسب برای فهم ایده کلی در متون کوتاه و سبک است مانند مجلات و کتاب های داستان و متونی که قبلا مورد مطالعه قرار گرفته اند .

در این روش چشمان خود را آهن ربایی تلقی کنید و آنها را مجبور به حرکت سریع کنید و از روی یک یک خطوط به سرعت حرکت دهید .

3- مطالعه ی کامل و با لغات بیشتر : اکثر ما یاد گرفته ایم که با تک تک لغات ، جمله را بخوانیم . این عادت زمانی که متن حاوی لغات سخت و پیچیده می باشد و یا زمانی که لغات دارای معانی مجازی هستند مخصوصا در شعر ها و نمایش نامه ها بیشتر و آشکار تر می باشد . در حالی که این روش برای تند خوانی مفید نمی باشد و سرعت مطالعه را بسیار پایین می آورد .

در این روش باید به چشم های خود تمرین دهید که با تمرکز 3 یا 4 کلمه را در آن واحد ببیند و با سرعت هر چه بیشتر از روی کلمات بگذرد و گروه بعدی کلمات نگاه کند .

4- روش دیگر برای مطالعه ی کامل : در مطالعه ی کامل متون برای اینکه سرعت حرکت چشم های شما یکنواخت شود و در مطالعه برگشتی نداشته باشید ، ابتدا و انتهای سطر را گم نکنید ، این روش کمک فراوانی به شما خواهد کرد . با حرکت یکنواخت ولی سریع تر از سرعت مطالعه ی خود ، چهار انگشت دست راست خود را از زیر نوشته ها بگذرانید و به دنبال آن حرکت چشم خود را با همان سرعت ، با حرکت انگشتان منطبق کنید . برای بهتر انجام دادن این تمرین بهتر است که مرکز نگاه چشم شما با یکی از انگشتان متمرکز شود .

در پایان چند کتاب در این زمینه به شما معرفی میکنیم که می توانید با مطالعه ی آنها و انجام تمارین متعدد مهارت تند خوانی را به خوبی یاد بگیرید .

1- آشنایی با کتابخانه و روش های مطالعه ؛ انتشارات تربیت

2- تند خوانی  ؛ کتابسرا 1374

3- تند خوانی ؛ گرافیک 1373

4- چگونه کتاب بخوانیم ؛ آستان قدس 1369

5- روش های مطالعه ؛ انتشارات رشد 1358

6- مهارت های خواندن ؛ نشر فرخ

محمد حسین اقاخانی بازدید : 11 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

ارتباط چشمی شما چگونه است؟ پرخاشگر؟ ملایم و مهربان؟ جذاب؟ آیا با چشمهایتان می توانید کسی را دوست داشته باشید؟ ارتباط چشمی, هنری است که نیاز به مهارت بسیار زیاد دارد اما برای موثر بودن روابط، حیاتی است.چطور می توانیم ارتباط چشمی بهتری داشته باشیم؟

 

ارتباط چشمی، ارتباط اجتماعی لازم را برای فردی که به او گوش می دهید یا با او حرف می زنید فراهم میکند. ارتباط چشمی زیاد باعث می شود دیگران تصور کنند فردی متجاوز هستید؛ ارتباط چشمی کم هم باعث می شود دیگران تصور کنند علاقه ای به صحبت های آنان ندارید. از این رو ارتباط چشمی در برقراری ارتباط با دیگران مهارت بسیار زیادی را طلب می کند. فروشنده ها، سیاست مداران، و سخنگویان معمولاً بالاترین مهارت را در این زمینه دارند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 8 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

ساختن وبلاگ بسیار راحت است، فقط باید فرم مختصر و ساده ای را که بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد، پر کرد تا صاحب وبلاگ شد . 

 

وبلاگچيست ؟

وبلاگ یک يا چندین صفحه اينترنتی است كه در آن شخص يا گروه به نوشتن مطالب در موضوع یا موضوعات گوناگون و متنوع می پردازند و افكار، عقايد اشعار و يا خاطرات خود را برای مطالعه عموم در آن قرار می دهند . به زبان ساده یک سایت کوچک و شخصی است که به شما امکان منتشر کردن مقالات و خاطرات را بعنوان صفحه شخصی مي دهد.

امکاناتوبلاگ

از جمله امکاناتی که در وبلاگ خود در اختیار دارید:

1- مطالب دلخواه را بنویسید ویرایش کنید.

2- دیگران در وبلاگ شما نظرات خود را قرار دهند.

3- آهنگ قرار دهید تا بینندگان آهنگ شما را گوش دهند.

4- لینک وبلا گها و و بسايت هاي دیگر را به ستون کناری وبلاگ اضافه کنید.

5- با دوستانتان یک وبلاگ گروهی داشته باشید.

6- ظاهر وبلاگ را با استفاده از تغییر قالبش عوض کنید.

7- در نهایت وبلاگ، صفحه شخصی شما بر روی اینترنت است که معرف شماست و این شمایید که تصمیم می گیرید ، چه مطالبی در آن قرار دهید.

8- اگر یادداشت جدیدی در وبلاگتان قرار دهید، یادداشت در صفحه اول و بالای تمام یادداشت های قبلی قرار مي گيرد.

9- نوشته های ماه های قبلی در آرشیو قرار مي گيرد و معمولا10 یادداشت آخری که نوشته اید در صفحه اول دیده مي شود.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 7 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

برپایی بیش از۳۰ دوره کلاس عکاسی پایه از سال ۱۳۸۵ تاکنون با حضور ۳۹۵ هنرجو و ۲۵ کارگاه تخصصی و دوره آموزشی کوتاه مدت عکاسی با شرکت بیش از ۳۴۰۰ نفر، بخشی از فعالیت‌های آموزشی این مجموعه است. 

 

کتاب جامع عکاسی

کتاب جامع آموزش حرفه ای عکاسی با استفاده از دوربین های دیجیتال

از لحاظ اصولی دوربین های دیجیتال بسیار شبیه به دوربین های عکاسی دارای فیلم می باشند. این دوربین ها همانند دوربین های معمولی دارای یک منظره یاب، لنز برای کانونی کردن تصویر بر روی یک وسیله حساس به نور، وسیله ای برای نگهداری و انتقال چند تصویر گرفته شده در دوربین و یک جعبه دربرگیرنده تمام این تجهیزات می باشد.

در یک دوربین معمولی فیلم حساس به نور تصویر را ذخیره می سازد و بعد از عملیات شیمیایی برای نگهداری تصویر از آن استفاده می شود. در حالی که در دوربین های دیجیتال این کار با ترکیبی از تکنولوژی های سنسور (حساسه) تصویر و ذخیره در حافظه انجام می گیرد و اجازه می دهد که تصاویر در شکل دیجیتال گرفته شوند و به سرعت بدون نیاز به عملیات خاصی (نظیر عملیات شیمیایی بر روی فیلم ) در دسترس باشند.

در این کتاب شما می توانید با اصول و تکنیکهای عکاسی دیجیتال به طور کامل آشنا شوید.

برخی از سرفصل های این کتاب عبارتند از:

- اصول کار دوربینهای دیجیتال

- کیفیت تصویردوربین های دیجیتال

- کنتراست لنز

- تفرق نور

- نصب نرم افزارهای داخلی دوربین

- تنظیم ضبط شده توسط کاربر ، تنظیم دستی

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

یادمان باشد که پیشرفت تشکیلات، پیشرفت ماست و پیشرفت ما پیشرفت تشکیلات. وقتی یک فرد، عضو تشکیلات شد، منافع و تحرکاتش در قالب موضوع تشکیلات به سازمان یا تشکیلات مربوطه گره می خورد .

 

در هر تشکیلات نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه کرد یعنی باید به نحوی به آنها نگریست که به نفع اجتماع و تشکیلات باشد . کار تشکیلاتی یک کار اجتماعی است و با زندگی فردی فرق می کند در این یادداشت به چند نکته ی مهم در کار تشکیلاتی می پردازیم که اگر در زندگی فردی رعایت نشوند شاید خیلی مشکلی را ایجاد نکنند ولی در تشکیلات نباید به آنها بی توجه بود .

     1- مسوولیت پذیری :

مسوولیت پذیری در روند رشد صحیح شخصیت انسان پدید می آید. این امر یک توانایی است که در کامیابی مسوولیت پذیری یعنی انجام مسوولیت متقبل شده به نحو احسن، فرد می تواند کاری که به عهده او سپرده می شود را بپذیرد یا رد کند . فردی که مسوولیت و یا انجام وظیفه ای را قبول کند، در انجام آن موفق باشد و توان پاسخگویی در قبال عملکردش را داشته باشد مسوولیت پذیر است. گویی اینکه فردی که همواره از پذیرش مسوولیت ها فرار کند نیز مانند فردی که مسوولیت های متقبل شده اش را صحیح به انجام نرساند فرد مسوولیت پذیری نیست.

بنابراین عضو یک تشکیلات نه بایستی مسوولیت هایی فراتر از توانایی های خود قبول کند و نه بایستی از زیر پذیرش مسوولیت شانه خالی کند. پیش نیاز این امر شناخت مناسب هر عضو از توانایی های شخصی خود و واقع بینی در این مساله است.

در کنار شناخت توانایی های فردی، داشتن اعتماد به نفس هم اهمیت پیدا می کند. اعتماد به نفس و مسوولیت پذیری همچون دو بال هستند که در کنار هم رشد پیدا می کنند. فردی که از توان فردی خویش آگاهی داشته باشد و همچنین اعتماد به نفس کافی را نیز در خود ببیند، مسوولیت های بیشتری را می پذیرد. متعاقبا عضو با انجام موفق مسوولیت های پذیرفته شده، اعتماد به نفسش نیز افزایش پیدا می کند. اگر عضو یک تشکیلات بتواند خود را بر پایه ی شناخت توانایی های خود، در میان دو بال اعتماد به نفس و مسوولیت پذیری قرار دهد عملا تا حد بسیاری از موفقیت خود در فعالیت تشکیلاتی اش مطمئن خواهد بود.

در فرهنگ عامه به شخصی که در انجام مسوولیت خود جدی باشد اصطلاحا « جوگیر» گفته می شود. این امر یکی از آسیب های فرهنگی رایج است. چرا که جدی بودن در انجام مسوولیت نه تنها یک ویژگی منفی نیست بلکه شرط لازم برای موفقیت است. پس هر گاه در حین انجام مسوولیت تشکیلاتی خود احساس « جوگیری » کردید بدانید که این امر به موفقیت شما کمک می کند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 8 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

توان مقاومت روحی خودتان را افزایش دهید.  در عین واقع بینی سعی کنید تسلیم ناشدنی باشید، در مواقع دشواری و ضعف امید خود را از دست ندهید. اگر قرار بود با یک ، دو ، سه یا حتی ده بار تلاش در یک موضوع موفقیت حاصل می شد مطمئن باشید نیازی به فعالیت شما نبود و تمام مشکلات پیش از این ها حل شده بود .

 

4- عدم تصمیم گیری شتاب زده

تصمیماتی که یک فعال یا مسئول در تشکیلات می گیرد اهمیت بسیار زیادی برای وی و حتی اطرافیانش خواهد داشت.  در عین حال او لزوما نمی تواند شرایطی که در آن قرار می گیرد را تعیین کند و متعاقبا شرایطی که در آنها فرصت تصمیم گیری برایش پیش می آید را نیز نمی تواند تعیین کند.

به طور مثال وی ممکن است با فوت وقت اندکی ، یک تصمیم سرنوشت ساز را بگیرد. یا مثلا در موقعیتی پیش  بینی نشده در مقابل یک اتفاق حساس و خطرناک قرار می گیرد که بایستی در کوتاه ترین زمان ممکن راهی برای فرار از آن وضعیت و یا پاسخی متناسب به آن اتفاق طراحی کند.

هیچ نسخه ی کلی در این رابطه نمی توان تجویز کرد اما تجربه نشان داده که بهتر است در اینگونه مواقع ابتدا اهمیت تصمیم گیری و پیامد های ممکن آن را بررسی کرد ، سنجید که آیا می توان تصمیم گیری را به تعویق انداخت و اینکه هزینه ی به تعویق انداختن تصمیم گیری چقدر است و در صورتی که مجالی برای تعویق تصمیم نبود به سرعت بایستی خود نگاهمان را از دل ماجرا بیرون ببریم و از بیرون به ماجرا نگاه کنیم و تصمیم درست را اتخاذ کنیم. تبحر در این مهارت تا حد زیادی متاثر از تجربه است .

محمد حسین اقاخانی بازدید : 11 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

معماری ساختار تشکیلات
با توجه مباحثی که در گذشته در ذیل بحث مدیریت فرهنگی مطرح کردیم، اکنون لازم است که مسئول مجموعه برای پیشبرد هر چه بهتر اهداف، معماری ساختاری حلقه صالحین را طراحی و تدوین کند.

 

معماری ساختاری و یا به تعبیر دیگر طراحی چارت سازمانی یکی از ضروری ترین کارهای هر تشکیلات و مجموعه است، بدین ترتیب  که با مشخص شدن ساختار جایگاه افراد، حدود و ثغور کارها و شرح وظایف و نحوه تعامل با دیگران بهتر و دقیق تر مشخص می شود.

یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی چارت سازمانی می بایست توجه شود این است که الگوی دقیق و جامعی برای این مساله وجود ندارد، این نیاز و مسائل مجموعه است که بواسطه ی آنها چارت مرتبط طراحی و تدوین می شود.

به عنوان مثال شاید در یک مجموعه شما هیچ گاه نیازی به نیروی معاونت فضای مجازی نداشته باشید، یعنی به طور کلی خروجی های که از گروه تولید می شوند قابلیت ارائه بر روی فضای سایبر را ندارند و یا اینکه شما کمیته گزینش لازم ندارید زیرا نحوه ورودی نیرو به سیستم شما مشخص و محدود شده است.

پس ابتدا باید توجه داشت که ساختار را متناسب با نیاز ها و اهداف طراحی کنیم، اما با توجه به پایه ای بودن بعضی موارد میتوان نمونه ساختارهایی را به عنوان ساختارهای پایه معرفی کرد که با اندکی تغییر و بومی سازی برای حلقه های صالحین و مجموعه های مشابه کارآمد باشد.

 

1. شورای سیاستگذاری و هدف گذاری
          i. وظیفه اصلی این شوار که متشکل از سرگروه، معاون اجرایی و معاون برنامه ریزی و استاید مشاور حلقه صالحین است، توجه به دور نما و افق پیش روی مجموعه می باشد و همچنین می بایست هدف گذاری با توجه به اصول و مرامنامه ی مجموعه توسط این شورا صورت گیرد.

2. سرگروه
          i. هدایت و راهبری مجموعه، توجه به محیطی که مجموعه در آن فعالیت میکند، ایجاد یک محیط آرام برای پیشرفت و تعالی مجموعه مهمترین وظایفی است که بر روی دوش سرگروه وجود دارد. توجه به اعضاء مجموعه، تقسیم وظایف متناسب با توانایی ها و استعدادها یکی از مهمترین کارهایی است که باید توسط سرگروه صورت پذیرد.

3. معاون محتوایی و برنامه ریزی
          i. هر کاری بدون برنامه ریزی و طراحی دقیق منجر به شکست و یا بازدهی کم خواهد شد، مسئول محتوایی می بایست با هماهنگی با سه کارگروهی که تشکیل می دهد برنامه ریزی متناسب با رشد مجموعه را فراهم کند.
                    1. کارگروه تحصیل
                              i. بحث علمی نبض و ضربان حیاتی مجموعه می باشد، این کارگروه با توجه به شرایط تحصیلی اعضاء می بایست برنامه ریزی و کنترل دقیقی بر روی فرآیندهای آموزش نیرو ها داشته باشد. و در صورت نیاز اقدام به برگزاری دوره ها و کلاسهای دانش افزایی کند.
                    2. کارگروه تهذیب
                              i. هرگونه پیشرفت و ترقی بدون توجه به اخلاق و مباحث تربیتی بی معنی و بی فایده است وظیفه اصلی این کارگروه ایجاد یک بستر اخلاقی برای آشنایی هرچه بیشتر نیروها با مفاهیم و نکات اخلاقی است(انتشار یک نشریه داخلی، برگزاری جلسات مذهبی و اخلاقی میتواند نمونه های خوبی باشند.)
                    3. کارگروه ورزش
                              i. برنامه ریزی برای ورزش و آمادگی جسمانی اعضاء و بالا بردن توانایی اعضای حلقه صالحین در قالب کلاسهای آموزش رزمی و یا اردوهای کوهنوردی از مهمترین وظایف این کارگروه است. ورزش در عین یک تفریح سالم می تواند در افزایش هویت جمعی و روحیه کارتیمی بسیار موثر باشد.
4. معاون اجرایی و عملیاتی
          i. مهترین مسئولیتی که بر دوش این معاون است هماهنگی بین سه کمیته ارتباطات، تدارکات و ارزیابی است، با این توضیح که فردی که چنین مسئولیتی را میپذیرد می بایست از توان بالای اجرایی برخوردار باشد.
                    1. کمیته ارتباطات
                              i. برقراری رابطه با مجموعه های مشابه و موفق در حوزه های تخصصی و اعلان برنامه های گروه و رصد تحولات جاری از اهم وظایف این کمیته است.
                    2. کمیته تدارکات و پشتیبانی
                              i. شاید سنگین ترین و ثقیل ترین قسمت یک مجموعه از نظر کار اجرایی این حیطه باشد، به گونه ای که فردی که در این جایگاه قرار می گیرد باید با اشراف تمام به حوزه های دیگر بتواند نیازهای آنها را شناسایی و در پشتیبانی آنها تلاش کند.
                    3. کمیته ارزیابی
                              i. بی تردید هیچ کاری بی عیب و نقص نخواهد بود و این دقیقا ضرورت وجود کمیته ارزیابی است بدین ترتیب که قبل از اجرای برنامه های می بایست از مشکلات پیش رو اطلاع کسب کند و با تعامل با دیگر کارگروه ها آنها را درجریان قرار دهد و بعد از انجام برنامه ها هم با ارزیابی دقیق و جامع مشکلاتی که بوده را احصاء کند وآن موارد را گزارش کند تا در برنامه های آتی با چنین مشکلاتی روبرو نشویم.

البته باز لازم به ذکر است که این نمونه معماری سازمانی یک مدل اولیه ساده برای الگوگیری دیگر مجموعه ها است و هر سازمانی و یا حلقه ای می بایست پارت بومی خود را طراحی کند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 14 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

در زمان کار تشکیلاتی مراتب تشکیلاتی بایستی محترم شمرده شوند و در نظر باشند. شاید دو عضو تشکیلات درفضاهای دیگر رفاقت و صمیمت خاصی داشته باشند اما در فضای کار تشکیلاتی بایستی سلسله مراتب تشکیلاتی کاملا مورد احترام باشد . در این زمینه حائز اهمیت است که بتوانیم موقعیت شناس باشیم و مکان و زمان شوخی یا رفتار خارج از قاعده ی تشکیلاتی را تشخیص دهیم و آن را در نوبت کار تشکیلاتی خلط نکنیم.

 

6- حفظ احترام ساختار تشکیلاتی

همواره بر روی مساله نظم و انضباط تاکید شده است. اما هر چه بیشتر هم بر روی این مساله تاکید شود باز اصل موضوع را سبک نخواهد کرد. شاید بتوان گفت یکی از اساسی ترین و بنیادی ترین ویژگی هایی که وجودش موجب سعادت و نبودش موجب فلاکت یک تشکیلات خواهد شد ، نظم باشد. نظمی که در تمام بخش های یک تشکیلات چه بصورت فردی و چه بصورت جمعی بایستی مورد توجه قرار گیرد.
تمام اعضا و مرتبطین یک تشکیلات بایستی به دقت متوجه رفتار و کردار خود خصوصا آن دسته از رفتار که نمود بیرونی نیز دارند باشند.
در زمان کار تشکیلاتی مراتب تشکیلاتی بایستی محترم شمرده شوند و در نظر باشند. شاید دو عضو تشکیلات در فضاهای دیگر رفاقت و صمیمت خاصی داشته باشند اما در فضای کار تشکیلاتی بایستی سلسله مراتب تشکیلاتی کاملا مورد احترام باشد . در این زمینه حائز اهمیت است که بتوانیم موقعیت شناس باشیم و مکان و زمان شوخی یا رفتار خارج از قاعده ی تشکیلاتی را تشخیص دهیم و آن را در نوبت کار تشکیلاتی خلط نکنیم.

 

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

جو شناسی محیطی برای عملیات فرهنگی
باتوجه به مراحل گذشته ای که برای طراحی و راه اندازی یک مجموعه فرهنگی و یا تشکیلات فرهنگی با هم طی کرده ایم. تاکنون می بایست که پس از گونه شناسی مجموعه خودمان اقدام به شناسایی جو موجود برای عملیات فرهنگی بکنیم.

تفاوت یک کار فرهنگی با یک عملیات عمرانی و یا فنی در همین است که امکان اصلاح و یا حتی تخریب و بازسازی مجدد یک پروژه فنی شاید فقط هزینه ی مادی بالایی در بر داشته باشد، اما وقتی که اعتبار یک مجموعه فرهنگی و انسانی لطمه ببیند، نه تنها خود مجموعه بلکه زمینه برای فعالیت های درست نیز از بین می رود. اعتماد مردم و نهاد های اجتماعی امری نیست که به راحتی قابل بازگشت باشد.

به طور کلی محیط هایی که ما برای کار و عملیات فرهنگی انتخاب میکنیم دارای تنوع و دامنه تغییر گسترده ای هستند. از این باب می بایست با شناخت دقیق و ارزیابی مناسب فضای موجود برای کار فرهنگی از بروز مشکلات و یا انجام کار بی اثر و حتی با اثرگذاری کم پرهیز کنیم.

جو شناسی محیطی در اصل در ذیل گام های اولیه مهندسی تشکیلات محسوب می شود. باید توجه داشت که اگر این جو شناسی به درستی صورت نگیرد هزینه های بالایی و در مواردی غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت، زیرا در طراحی برنامه فرهنگی می بایست این موضوع را لحاظ کنیم که در صورت عدم موفقیت این کار تنها همین مورد شکست نمی خورد و به احتمال قوی این شکست به برنامه های آتی که شاید حتی با ما نیز مرتبط نباشند آسیب می زند.

به عنوان نمونه گروهی که اقدام به تاسیس کانون قرآنی در محله ای میکند و بدون برنامه ریزی و توجه به اقتضائات محیطی دست به فعالیت می زند در صورت بروز خطا هم اعتبار خود را از دست می دهد و هم کار را برای گروههای که در آینده بنا به انجام فعالیت قرآنی در آن محیط داشته اند سخت میکند.

به تعبیر دیگر تفاوت یک کار فرهنگی با یک عملیات عمرانی و یا فنی در همین است که امکان اصلاح و یا حتی تخریب و بازسازی مجدد یک پروژه فنی شاید فقط هزینه ی مادی بالایی در بر داشته باشد، اما وقتی که اعتبار یک مجموعه فرهنگی و انسانی لطمه ببیند، نه تنها خود مجموعه بلکه زمینه برای فعالیت های درست نیز از بین می رود. اعتماد مردم و نهاد های اجتماعی امری نیست که به راحتی قابل بازگشت باشد.

جو شناسی محیطی به ما این کمک را میکند که قبل از انجام هرکاری فضای عملیاتی خود را بیش از پیش ارزیابی و تحلیل کنیم، در بیان نمادین،جو شناسی محیطی را میتوان به واحدهای اطلاعات عملیات زمان جنگ تشبیه کرد. در زمان جنگ هرچه میزان اطلاعات بدست آمده از وضعیت منطقه هدف بیشتر می بود، میزان موفقیت عملیات بالاتر می رفت.

اما برای جو شناسی محیطی می بایست که در ابتدا فضای منطقه را به طور کامل شناسایی و تحلیل کنیم. بهترین راهکار برای تحلیل فضا استفاده از دو شاخص تهدیدها و فرصت ها است.

مسئول مجموعه و یا شورای برنامه ریزی باید در ابتدا لیستی از تهدید ها و فرصت ها منطقه فراهم کنند تا متناسب با این لیست اقدام به برنامه ریزی کنند.

باید توجه داشت که در این جوشناسی محیطی و در احصاء تهدیدها و فرصت ها تنها عوامل مادی بررسی نشود، بلکه عوامل معنوی و غیرمادی هم لحاظ شود. برای نمونه جدول پایین میتواند الگوی مناسبی برای این کار باشد، برای آشنایی هرچه بیشتر از هر قسمت ،یک خانه جدول به عنوان نمونه پر شده است. پیشنهاد می کنیم برای اینکه جوشناسی منطقه به صورت جامعه باشد برای هرکدام از تهدیدها و فرصت ها اعم از مادی و معنوی 5 الی 7 خانه را تکمیل کنید.

 

محمد حسین اقاخانی بازدید : 5 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

مدیریت فرهنگی تشکل
مدیریت فرهنگی و به تعبیر دیگر مدیریت با ابزار فرهنگ بر تشکل ها و گروه ها تربیتی، به نوعی از مدیریت و راهبری گروهی اطلاق می شود که مسئول مجموعه با شناختی که از محیط و نیرو های خود بدست آورده و نحوه تعاملی که در میان گروه جاری است، فرهنگ و اخلاق را میتواند به عنوان عامل هدایت و راهبری مجموعه به کار گیرد.

 

آنچه که تا کنون در یادداشت های مهارت های تشکیلاتی  به آن پرداخته شده است، همه در ذیل مراحل قبل از عملیات و فعالیت فرهنگی دسته بندی میشدند. اما از این به بعد ما به سمت طراحی برنامه اجرایی و عملیاتی حرکت خواهیم کرد.

مدیریت فرهنگی و به تعبیر دیگر مدیریت با ابزار فرهنگ بر تشکل ها و گروه ها تربیتی، به نوعی از مدیریت و راهبری گروهی اطلاق می شود که مسئول مجموعه با شناختی که از محیط و نیرو های خود بدست آورده و نحوه تعاملی که در میان گروه جاری است، فرهنگ و اخلاق را میتواند به عنوان عامل هدایت و راهبری مجموعه به کار گیرد.

به عنوان نمونه در یک تشکل نظامی "قدرت" عامل راهبری و ابزار هدایتی است که فرمانده از آن بهره میگیرد.

اما عواملی که یک مدیر و یا مسئول فرهنگی باید مد نظر قرار دهد عبارتند از:

محمد حسین اقاخانی بازدید : 17 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

گونه شناسی گروه های فرهنگی
پس از نیاز سنجی و اولویت بندی که در گام اول مطرح کردیم و هدف گذاری متناسب با آنها، اکنون باید گام جدیدی در اداره و پیشبرد مجموعه داشت.
گام سوم که به نوعی مرتبط با مباحث روشی و فرمی است به سنخ شناسی و گونه شناسی اختصاص دارد.

در صورتی که در گام های گذشته تحقیق و مطالعه دقیق صورت گرفته باشد، گونه شناسی راحت تر صورت میگیرد. لازم به تذکر است که ما در مجموعه های فرهنگی میتوانیم سه دسته کلی تصور کنیم.

گروه های موجی-گروههای حرفه ای-گروه های بستر ساز

 

 

1. گروه های موجی: 
خاصیت این نوع گروه ها ظهور و بروز مقطعی است. این مجموعه ها در دوره هایی خاص بوجود می آیند، رشد می کنند و با گذشت زمان کارکرد خود را کم کم از دست داده و از بین می روند. این مجموعه ها بیشتر رویکردهای تبلیغی و هیجانی دارند، پایداری و تربیت نیرو را در اولویت های برنامه ریزی خود نمی بینند.
کمپین های انتخاباتی و یا فعالیت های ستادی فرهنگی در قالب همایش ها و اردوها از این دسته است. آسیبی که می تواند حلقه های صالحین را تهدید کند تبدیل شدن به گروههای موجی است.

2. گروه های حرفه ای:
این دسته از مجموعه های فرهنگی بیشتر ناظر به تخصص هستند، موسسات فرهنگی و یا مراکز رشد ازاین دسته محسوب می شوند. نقطه قوت مجموعه های حرفه ای را باید در تولید محصول و ارائه خروجی ملموس دانست که باعث ایجاد خودباوری و هویت جمعی در بین اعضا می شود.
گروههای حرفه ای به فراخور هدفی که برای خود تعیین می کنند میتوانند،فضای تربیت نیرو و تخصص را هم تا حدی تامین کنند. اما آسیبی را که میتوان برای آنها متصور بود، حل شدن در فضاهای مالی و اقتصادی است.

3. گروه های بستر ساز:
گروه های بستر ساز در واقع به مثابه زیر ساخت های یک جامعه فرهنگی هستند. این چنین مجموعه هایی می توانند منابع انسانی مورد نیاز را برای فعالیت های اجتماعی تولید کنند. به طور دقیق تر کارکرد اصلی این مجموعه ها تربیت نیرو و کادر سازی برای انقلاب اسلامی است. حوزه های علمیه و دانشگاه در نگاه کلان و مجموعه های آموزشی در نگاهی جزء تر چنین امری را متکفل هستند.

 

مدل پیشنهادی برای حلقه های صالحین
اما آنچه که برای حلقه های صالحین میتوانیم پیشنهاد دهیم سنخ شناسی مجموعه خود است و متناسب عمل کردن با ظرفیتهای موجود. یک حلقه صالحین می تواند هم در قالب یک گروه موجی به ایفای نقش بپردازد و هم در قالب یک گروه حرفه ای. اما بهترین حالت متصور برای چنین حلقه هایی این است که تمرکز خود را برای تبدیل شدن به مجموعه های بستر ساز قرار دهند ولی ازمزایایی دیگر گروهها نیز بهره مند شوند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 8 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

3. هدف گذاری
در یادداشت گذشته به این مرحله رسیدیم که دو مرحله اول شامل نیاز سنجی و اولویت بندی می باشد. پس از احصاء نیازها و مشخص کردن میزان اولویت برای پرداختن به آنها می بایست با یک نگاه جامع و دقیق، به هدف گذاری پرداخت.
هدف گذاری برای یک حلقه صالحین و یا تشکل فرهنگی باید متناسب منابع و امکاناتی باشد که در دسترس و یا امکان دستیابی به آنها است.

 

باید توجه داشت هر مجموعه فرهنگی برای تداوم مسیری که می پیماید نیاز به امید و حفظ روحیه دارد، از این رو باید اهداف را در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می بایست تنظیم کرد.
یکی از علل اصلی این تقسیم بندی این است که در صورت تحقق اهداف کوتاه مدت، مجموعه خود را باور می کند و با پویایی هر چه بیشتر به راه خود ادامه می دهد و یا در صورت شکست در همین اهداف کوتاه مدت، تشکل با یک آسیب شناسی به موقع و ارزیابی سریع می تواند نقاط ضعف خود را به دست آورده و مشکلات را پیش از آن که به حالت بحرانی برسند شناسایی کرده و دست به حل آنها بزند.
حال تصور کنیم که به جای یک هدف گذاری عینی و ملموس، در هدف گذاری فقط به موارد کلان و انتزاعی بپردازیم. در این صورت هم اهداف محقق نمی شود و هم مجموعه هیچ گاه توانایی ارزیابی و سنجش دقیق خود را پیدا نمی کند.

 

مراتب هدف گذاری

 طبق مراتبی که برای هدف گذاری مطرح کردیم، اکنون فقط به تبیین اهداف می پردازیم.

 

اهداف کوتاه مدت
اهداف کوتاه مدت می بایست، شامل اصول و مبانی کلی گروه باشند به طور مثال میتوان یکی از اهداف کوتاه مدت یک حلقه صالحین ایجاد یک محفل و پاتوق مطالعه باشد که در مسجد یا پایگاه بسیج شکل میگیرد. این نوع اهداف هم بزودی محقق می شوند و هم در صورتی که از لحاظ محتوایی به گونه ی درستی هدایت شوند می تواند پایه های معرفتی و دانشی مجموعه را پی ریزی و تقویت کند.
در همین راستا میتوان ایجاد یک کتابخانه و سالن مطالعه کوچک را هم دید، که در صورت تحقق این هدف جمع به یک خودباوری میرسد و همانطور که گفته شد در یک بازه زمانی کوتاه نتیجه خوبی گرفت.

 

اهداف میان مدت
اهدف میان مدت می بایست علاوه بر قابلیت دسترسی، می بایست تا حدی دشوارتر و مشکل تر باشند هم گروه را دچار فشار و تلاش کند و هم تا حدی آرمانگرایی در آن دخیل باشد. آنچه که از نظر زمانی در اهداف میان مدت مد نظر است، بازه زمانی 2 ساله است که هم مجموعه به یک تمزکز نسبی رسیده باشد و هم یک نقطه ی آغازی برای شنساندن مجموعه به تشکل های دیگر باشد.
مثلا برگزاری یک همایش در سطح استان میتواند یک هدف میان مدت خوب برای مجموعه ها باشد. که همانطور که گفته شد هم بعد محتوایی دارد و هم نیروها را از لحاظ اجرایی به توانمندی های جدیدی می رساند.

 

اهداف بلند مدت
آنچه که در اهداف بلند مدت مد نظر است، نشان دادن آرمانها و چشم انداز مجموعه می باشد.به تعبیر دیگر اهداف بلندمدت نمی بایست انقدر دم دستی و کوچک انتخاب شوند که گروه بتواند به راحتی و سرعت به آن دست پیدا می کند، زیرا ممکن است در ابتدا موجبات خوشحالی را برای اعضا فراهم کند ولی در ادامه پوچی و عدم اشتیاق به ادام راه را موجب می شود.
این اهداف می بایست در یک بازه زمانی 5 ساله ارائه شوند و در راستای اهداف گذاشته تببین شوند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 11 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

ارتباط در سایه گفتار و سخن گفتن نیازمند رعایت اصولی است که رعایت آن باعث موفقیت در ارتباط خواهد شد. همچنین می بایست در هنگام سخن گفتن ، کلام را از موانع و زشتی هایی پاک کرد تا به راحتی در طرف مقابل اثر گذار و قابل قبول باشد .

 

موانعبرقراری ارتباط موثر گفتاری در تشکل ها

   1- ارتباط یکسو

از آداب سخن گفتن این است که هر یک از طرفین به دیگری اجازه سخن گفتن و اظهار نظر دهد و با     پرحرفی و سخنان بی جا مانع سخن گفتن طرف مقابل و ساکت شدن او نگردد .

برخی از دلزدگی ها و رفتار های نامناسب در تشکل ها ناشی از این است که مدیر یا مسئول مربوطه هیچ وقت اجازه سخن گفتن به افراد نمی دهد و هر زمان هم که جلسه ای برای گفتگوی بین افراد تشکیل     می شود با خود محوری و پر گویی اجازه سخن گفتن به دیگران را نمی دهد .

   2- منفی نگری

گاهی اوقات برخی افراد گفتگوی خود را با سرزنش و انتقاد شروع می کنند و با این کار شخصیت طرف مقابل را جریحه دار کرده و پذیرش انتقاد و ادامه ارتباط با او را هم ، دچار مشکل می کنند . یکی از اصول موفقیت در گفتگوها آغاز کردن کلام با ایراد نقاط مثبت و پر رنگ طرف مقابل است که باعث پذیرش انتقاد های بعدی خواهد شد . و این سیره و روش پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام می باشد که نمونه هایی بسیار زیاد در احادیث وجود دارد .

   3- ستایش افراطی مخاطب

ستایش بیش از اندازه از مخاطب علاوه بر اینکه در دیگران تاثیر منفی و موج منفی ایجاد می کند برای مخاطب هم ، نوعی فریب و اغفال محسوب می شود چرا که با خود گمان می کند که پشت این تعریف و تمجید ها باید سوء استفاده و یا درخواست کاری نهفته باشد .

امیرالمونین علیه السلام در توصیف پارسایان می فرمایند :

« هر گاه ستایش شوند ، ترسان و نگرانند و در درون از پیشگاه الهی طلب آمرزش نمایند .» (نهج البلاغه / خ 193)

   4- گفتگوی آمرانه و منفعلانه

در هنگام گفتگو اگر نیازها و تمایلات خود را برتر از دیگران دانستید و خواسته ها و نیازهای دیگران را    بی ارزش تلقی نمودید لحن کلامتان آمرانه و منفعلانه خواهد شد به گونه ای که از طرفی اقدام به دستور دادن به افراد بدون توجه به نظرات و خواسته های آنها می کنید و از طرفی با بی توجهی به آنها شخصیت و کرامت انسانی آنها را خدشه دار کرده و آنها را سرکوب و منفعل می کنید. و این یعنی بروز فاجعه ای بزرگ در تشکل و کارهای گروهی.

بنابراین باید با احترام به حقوق و شخصیت دیگران خواسته های خود را نیز با قاطعیت همراه با آرامش و ادب مطرح نمود.

   5- خودنمایی در بیان

خود نمایی و تعریف بیش از اندازه از خود باعث رنجش مخاطب و توهین به خود می گردد چرا که فرد احساس می کند طرف مقابل با تعریف از خود ، او را پست و بی ارزش تلقی می کند .

بنابراین رعایت اندازه در تعریف از خود و اهمیت به شخصیت و جایگاه دیگران در گفتگوها باعث ترغیب دیگران به سخن گفتن و همکاری با شما می شود .

 

معیار و ملاک ارتباط و معاشرت در تشکل ها

فضای تشکل ها به دلیل اجتماعی بودن و وابستگی افراد به یکدیگر آکنده از ارتباطات کلامی و رفتاری است که بدون داشتن معیار و ملاکی در این ارتباطات و معاشرت ها ، دچار انحرافات و سلیقه های غلط می شود و در نهایت باعث رنجش خاطر افراد از یکدیگر می گردد.

با مراجعه به سیره اهل بیت (ع) در این خصوص و بررسی رفتار و سخن آنان در جامعه انسانی ، به یک اصل مهم خواهیم رسید که می توان از آن به عنوان کلید طلایی موفقیت در معاشرت و ارتباطات انسانی یاد کرد.

به عنوان نمونه : پیامبر اکرم (ص) در پاسخ فردی که طلب راهی برای ورود به بهشت کرد فرمودند : « چیزی را که دوست داری از ناحیه مردم به تو برسد ، به آنان برسان و چیزی را که دوست نداری از مردم به تو برسد ، به آنان نرسان» (وسائل الشیعه/ج11/ص228)


این قانون در حقیقت معیار و ملاک کلی برای اخلاق اجتماعی و نحوه ارتباط با دیگران است . در سایه تبلیغ و ترویج این شیوه می توان به نتایج مطلوبی در همبستگی و همدلی در محیط تشکل و مسجد و حتی خانواده و فامیل رسید .

در بخشی از نامه امیرالمومنین(ع) به فرزندش آمده است : « پسرم ! خود را میان خویش و دیگری میزانی بشمار ، پس آنچه برای خود دوست می داری برای غیر خودت دوست بدار و آنچه تو را خوش نیاید برای او ناخوش بشمار و... » ( نهج البلاغه/ نامه 31)


نکته مهم در این قانون و معیار ارتباط جمعی، توجه به انسانیت و شخصیت و کرامت و شرافت انسانی افراد است که در سایه آن هم ارزش و احترام خودتان را می شناسید و هم دیگران را مثل خودتان دوست می دارید و ارزش قائلید . در واقع یک ارتباط قلبی هم علاوه بر ارتباط محیطی بین شما و مخاطبتان ایجاد می شود .


آیت الله مصباح یزدی در کتاب پند جاوید می گویند :

« همین مقدار که انسان هایی هستیم و باید با هم زندگی کنیم و از زندگی اجتماعی نمی توانیم چشم بپوشیم و این زندگی به روابط متقابل نیازمند می باشد ، کافی است تا خود را به رعایت روابط اجتماعی متقابل ملزم سازیم و رفتار مناسب داشته باشیم و این مهم با این معیار که خود را به جای طرف مقابل فرض نماییم به دست می آید و محقق می گردد » ( پندجاوید / ج1/ص210)

محمد حسین اقاخانی بازدید : 23 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

آنچه که در این مجموعه یادداشت ها تحت عنوان مهارت های تشکیلاتی ارئه می شود، سلسله مباحثی است که به ابعاد و زوایای مختلف تشکیلات و گروههای فرهنگی و تربیتی می پردازد.

 

1. نیاز سنجی

شاید یکی از بنیادی ترین مباحثی که هرگروهی می بایست به آن پاسخ دهد، نیازی است که احساس کرده و به خاطر آن وارد عمل شده است.
در اصل، نیاز سنجی و پاسخ به این سوال که چه نیازی هست که ما چنین کاری را انجام دهیم، می تواند پاسخ اصلی برای علت حیات و ماهیت حلقه باشد.
به تعبیر دیگر نیازسنجی علت وجودی مجموعه را تبیین و مشخص می کند و در ادامه حرکت در هر دوره ای می تواند مورد بازبینی و پرسش مجدد قرار گیرد که هم از انحراف و فاصله گرفتن از هدف اصلی جلوگیری کند و هم در صورت نیاز به تغییرات بنیادین بواسطه تغییرات پاسخ متناسب با شرایط جدید به این سوال داده شود.

 

2. اولویت بندی
پس از تعیین و تبیین نیازهای موجود، آنچه که می بایست مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود تعیین اولویت های عملیاتی است. ممکن است که در نیاز سنجی اولیه 20 نیاز برای پاسخگویی احصاء شود، اما معمولا با توجه به محدویت های کمی و کیفی (اعم از بودجه، نیرو متخصص، زیرساخت های متناسب و...)
امکان پرداختن و پاسخگویی به تمام این نیازها نباشد. پس ما می بایست با توجه به امکانات و توانایی ها و اثر گذاری بالاتر دست به اولویت سنجی بزنیم.
به صورت عمومی می توان پیشنهاد کرد که طیفی 4 گانه را برای اولویت سنجی در نظر گرفت.

1. فوری با اهمیت بالا
2. ضروری
3. کم اهمیت
4. خارج از دسترس

در این طیف نیازهایی که ذیل دسته اول (فوری با اهمیت بالا) طبقه بندی می شود. نیازهایی هستند که به پایه ها و ارکان حیاتی گروه مربوط می شوند.
دسته دوم (نیازهای ضروری) این دسته از نیاز ها در عین اینکه بسیار مهم هستند ولی دارای فشار و اهمیت زمانی خاصی نیست که با گذشت آن ماهیت مجموعه به خطر افتد.
موضوعات کم اهمیت، نیاز هایی هستند که به طور کلی از اولویت ها کنار گذاشته نمی شوند بلکه در صورتی به آنها پرداخته می شود که اولویت های بالاتر انجام شده اند.
نیاز های خارج از دسترس هم به طورکلی دوسته اند:

1. نیازهایی که در عین حیاتی و مهم بودند به خاطر سنگین بودن یا تخصصی بودن از دسترس عملیاتی ما به دور هستند.
2. نیازهایی که اصلا مهم و قابل بررسی برای ما نیستند.


پس جمع بندی در این بحث بدین ترتیب می شود که در گام اول می بایست نیازسنجی کرد و در گام بعدی اولیت بندی متناسب با توانایی ها و امکانات مجموعه را انجام داد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 8 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

یکی از دغدغه های مدیران فرهنگی و افراد فعال فرهنگی شیوه ارتباط موثر با افراد مختلف در تشکل ها و گروه های فرهنگی می باشد که بدون آن عملا نمی توان کار فرهنگی ویژه ای را ارائه داد.

 

در ادامه اصول و ابعاد مهارت ارتباط خواهد آمد که با عنایت به آنها می توان به اصلاح رفتار و نوع ارتباط با افراد مختلف در تشکل ها پرداخت.

همه ما بخش عمده اي از زندگي خود را در ارتباط با ديگران سپري مي کنيم يا در فکر آن به سر مي بريم . تحقيقات نشان داده است که 75 درصد اوقات روزانه ما صرف ارتباط با ديگران مي شود و شايد بتوان گفت 75 درصد موفقيت هاي ما نيز به روابط با ديگران وابسته است.

برقراری ارتباط با دیگران برای بشر که موجودی اجتماعی است یک امر طبیعی و مهم به شمار می‌آید. از آنجایی که ما انسانها به شکل گروهی زندگی می‌کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم دائماً در حال برقراری ارتباط با دیگران هستیم.
موفقیت ،زمانی حاصل می شود که بتوان از این عملکرد غریزی انسان بهره برد و با کسب مهارت لازم، ارتباط خوب و موثری را برقرار کرد.

مهارت ارتباط با دیگران دارای ابعاد مختلفی است که آموختن و به کارگیری هر یک از آنها به تکمیل این مهارت و اثر گذاری آن کمک می کند. که عبارتند از :

     1- مهارت گوش دادن

     2- مهارت سخن گفتن

     3- مهارت خوش پوشی و زیبایی

     4- مهارت نگاه کردن

     5- مهارت رفتار

محمد حسین اقاخانی بازدید : 12 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

براي ارزيابي عملكرد تشكّل‌هاي فرهنگي، مي‌توان از فرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي ارزشيابي ويژه‌اي كه براي اين كار طراحي‌شده است استفاده كرد فرم‌هايي كه مطابق آن ، تشكّل موفق، تشكّلي به شمار مي‌آيد كه در آن كليه اعضاء بتوانند اهداف تشكّل را بخوبي توصيف نمايند.

هفت ويژگي اصلي گروه‌هاي مؤثر، كه ما در اينجا آن را معادل شاخصه‌هاي سنجش يك تشكّل مطلوب به شمار آورده‌ايم عبارتند از:

- هر عضو گروه مي‌داند چه كاري را بايد انجام دهد و مجموع اهداف گروه نيز واضح و روشن است

- هر يك از اعضاء گروه مسئوليت مشخصي را بر عهده دارد

- براي اداره تشكّل، مشاركت فعال از سوي همه اعضاء وجود دارد

- هر عضو، توسط ساير اعضاء مورد تشويق و پشتيباني قرار مي‌گيرد

- هنگام گفتگو، هر عضو به سخنان ساير اعضاء دقيق گوش مي‌كند

- اختلاف نظر و ديدگاه در داخل گروه مورد احترام است.

- كل اعضاء از كار كردن در گروه لذت مي‌برند

محمد حسین اقاخانی بازدید : 8 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

مدير يك تشكّل فرهنگي بايد ويژگي‌هايي از قبيل خلاقيت و ابتكار، استقامت و پايداري، بينش و آگاهي، اعتماد به نفس، محبوبيت و اثرگذاري، قدرت بيان و بالاخره داشتن توان كافي براي انجام تعاملات مثبت درون و برون گروهي را دارا باشد .

هدف در تشكّل بايد واقعي، عيني و قابل دسترس بوده و با توجه به شرايط و امكانات موجود تدوين و طراحي شود. همچنين هدف گذاري در هر تشكّل بايد با نگاه به آرمان‌هاي مطلوب و قلّه‌هاي كمال و تعالي آن تشكّل صورت پذيرد.

بدون شك امروزه تشكّل‌هاي فرهنگي، جزء مؤثرترين و فعال‌ترين نهادهاي تربيتي جامعه، جهت پرورش و رشد انسان‌هاي توسعه يافته و متعالي مي‌باشند بطوريكه اگر بين چهار عامل مؤثر در برنامه‌ريزي‌ تشكّل‌ها، يعني مديريت، نيروي انساني، محتواي برنامه و ساختار سازماني، هماهنگي كامل برقرار باشد بطور مسلم بيشترين ميزان نخبه پروري و كادر سازي مفيد و مؤثر، برای اداره آينده جامعه در تشكّلهاي فرهنگي صورت خواهد پذيرفت.

لذا از آنجا كه جايگاه مديريت در تشكّل‌ها، معادل جايگاه رهبري در گروه است عده ای اين واژه را معادل اصطلاح فرماندهي و ليدرشيپ نيز معنا كرده‌اند اين در حاليست كه برخي صاحب‌نظران علم مديريت معتقدند رهبر گروه حتماً بايد سه ويژگي ذيل را دارا باشد:

محمد حسین اقاخانی بازدید : 7 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

در مرحله کشف ، مسئول واحد جذب همچون مبلغ دینی ای عمل می کند که برای تبلیغ به یک روستا رفته و در همان ایام افرادی را که دارای استعداد ورود و تحصیل در حوزه های علمیه را دارند شناسایی می کند.

 

شناخت مسائل مدیریتی در برخورد با افراد مختلف و کسب مهارت لازم برای جلوگیری از انحراف خود و دیگران در راستای اهداف تشکل، از مسائل ضروری در هر تشکل می باشد که در سایه آگاهی از آسیب ها ی مدیریتی در تشکل ها تا حدودی مؤثر می باشد.قدرت صبر و تحمل-

1- انتخاب نیروهای مناسب

یکی از مواردی که هر مدیری باید مد نظر داشته باشد، انتخاب و گزینش نیروهای اجرایی و فکری خود است که بتواند با همکاری آنها به هدف نهایی خود در امور فرهنگی و مذهبی تشکل برسد . مدیریت در هر تشکل و مرکز فرهنگی نیازمند تکیه بر نیروهای قوی و متعهد است . افراد راحت طلب و بی مسئولیت و غیر متعهد هرگز مشاوران خوبی نیستند .

حضرت علی علیه السلام فرمودند : « لا تتکل فی امورک علی کسلان » درکارهایت به افراد تنبل تکیه نکن . یک مدیر موفق همواره باید از اعتماد به نیروهای ضعیف و کند پرهیز نماید . اعتماد به نیروهای سست عنصر موجب کندی روند کارهامی شود.

عدم دقت در انتخاب نیرو باعث می شود طرح ها و فکر هایی که سالها برای آن زحمت کشیده شده تا بدنه اصلی تشکل و گروه و ... تشکیل شود ، به راحتی ، با اختلال این نوع نیروهای سست عنصر از بین برود و کاری پیش نرود .

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 79
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 332
  • بازدید کلی : 1,926