loading...
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز الیگودرز
محمد حسین اقاخانی بازدید : 18 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

مطالب خود را حتي الامكان خلاصه و كوتاه بگوييد و براي اين كار يادداشتهاي كوچكي حاوي سرفصل و كلمات كليدي سخنراني تهيه و آماده كنيد تا روند سخنراني و ارائه مطالب روال معقول و خوشايندي داشته باشد.

 

يك سخنراني براي يك جمع كوچك و كم تعداد به مراتب كم دردسرتر از يك سخنراني با تعداد زيادي مخاطب است در اين گونه موارد بايستي با استفاده از حركات دست، ايما و اشاره و مديريت خوب زمان، كار سخنراني را به پيش برد.
ممكن است در بخش پرسش و پاسخ و يا در خلال سخنراني عده اي پرسشهاي غيرمعمول از شما داشته باشند مي‌بايست مراقبت كنيد در دام آنها گرفتار نشويد كه در آن صورت مجلس از دست شما خارج خواهد شد. در اين‌گونه موارد بهتر است اول تكليف را روشن و بيان كنيد كه به پرسشهاي خارج از موضوع و يا در لابلاي برنامه سخنراني پاسخ نخواهيد داد.

با آوردن مثالهاي ملموس، كاربردي و روزمره، جملات، اشعار، ضرب المثلهاي معروف، خاطرات جذاب، تجربيات گذشته، يافته هاي علمي و... گه گاه فضاي سخنراني را تلطيف كنيد تا كار شما كسالت آور و خسته كننده نباشد.

مطالب خود را حتي الامكان خلاصه و كوتاه بگوييد و براي اين كار يادداشتهاي كوچكي حاوي سرفصل و كلمات كليدي سخنراني تهيه و آماده كنيد تا روند سخنراني و ارائه مطالب روال معقول و خوشايندي داشته باشد.

گاهي اوقات از حضار و شركت كنندگان بخواهيد كه كلمات آخر شما را بيان كرده و از اين طريق مشاركت بيشتري به آنها در ارائه مباحث بدهيد.

هرگونه حركات حاضران را زيرنظر داشته باشيد ممكن است هر حركت آنان پيامي به دنبال داشته باشد. مثلا اگر آنها زياد به ساعت خود نگاه مي كنند يا بر روي صندلي مدام جابجا مي شوند و يا كارهايي مشابه انجام مي دهند احتمالا بدين معني است كه:

الف) خسته شده اند؛

ب) وضعيت تنفس و هواي مكان برگزاري مناسب نيست؛

ج) شما بيش از وقت تعيين شده صحبت كرده ايد؛

د) مطالب ديگر جاذبه و پذيرش لازم را ندارند.

در بين سخنراني پرانرژي و پويا باشيد. درحقيقت روح شادابي و نشاط را به حاضرين انتقال بدهيد و آنها را متمايل كنيد به اينكه تا پايان همراه شما باشند.

مي توانيد گه گاهي تن صداي خود را بالا، پايين كنيد و توجه افراد را بدين ترتيب همواره با خود داشته باشيد.
ميكروفن همانقدر كه مي تواند در كيفيت كار شما اثر خوب داشته باشد همانقدر هم مي تواند آزار دهنده و اذيت‌كننده باشد. مراقب ميكروفن باشيد.

نوع به كارگيري و هنر استفاده از دستها و قدرت آنها در فهم و انتقال مطالب خيلي مهم است. نوع پوشش و لباس شما هم بي تاثير در ارائه سخنراني نيست. لباسهاي رنگ و رو رفته، چروك و ناصاف، كفشهاي نامناسب، آرايش مو و صورت هركدام عواملي هستند كه مي توانند كار شما را تحت الشعاع قرار دهند.

جو و شرايط حاكم بر جلسه سخنراني را به خوبي ارزيابي كنيد. اگر احساس كرديد كه شنوندگان ظرفيت حرفهاي شوخي و مزاح را ندارند از آنها پرهيز كنيد.

هميشه ممكن است عده اي غيرنرمال در مجلس سخنراني وجود داشته باشند بايد بتوانيد آنها را اداره كنيد تا اوضاع را به هم نريزند.

براي دريافت بازخورد حاصل از سخنراني خود، در پايان، آدرس پست الكترونيك آدرس اينترنتي و يا تلفن خود را بيان كنيد تا نقاط قوت و ضعف شما را منعكس كنند. در ابتداي سخنراني يك بيوگرافي مختصر و مفيد از خود براي حاضران ارائه دهيد اين كار باعث مي شود شما را بيشتر باور كنند.

در پايان نيز، يك چكيده در چند خط از موضوع و محتواي سخنراني ارائه دهيد.

هرچقدر شتاب و تعجيل در بيان كلمات و جملات بيشتر باشد امكان تپق زدن و اشتباه هم بيشتر مي شود، پس شمرده و با اعتماد به نفس صحبت كنيد.

چهره بشاش، احترام و رعايت ادب و كرامت انساني، استفاده از تكيه كلام‌هاي دلنشين و درك روحيات، عواطف و تمايلات شنوندگان نكات با اهميتي هستند كه نبايستي از آنها غفلت كرد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 11 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

عكاسان خوب هم به خاطر رعايت تكنيك هاي عكاسي و هم براي رعايت نكات ظريف است كه عكاسان خوبي هستند. عكس هاي با ارزش زيادي به خاطر تكنيك ضعيف ضايع مي شوند.

 

1- نزديكتر شويد :

بيشتر آماتورها در زمان عكاسي از موضوع خود خيلي دور مي شوند از داخل لنز نگاه كنيد! اين واقعآ مهم است مخصوصاً زماني كه از مردم عكس مي گيريد. عكاسان حرفه اي از لنزهاي 85 تا 105 ميليمتري براي عكاسي چهره استفاده مي كنند . بيشتر دوربينهاي غير حرفه اي لنزهاي 35mm  دارند.

2- گنجاندن افراد در عكس ها :

افزودن افراد به عكس ها مفهوم و فضا مي دهد .اين كار رابطه بر قرار كردن با عكس را آسان مي كند و بعضي مواقع به ما يك مفهوم از بزرگي و كوچكي يا مقياس مي دهد.

3- حركتها را شكار كنيد :

بگذاريد افراد در حال حركت باشند و از لحظه ها عكس بگيريد.

4- ساختار را ساده نگه داريد :

تركيب ساده فهم و درك را ساده تر مي كند . يك زمينه  ( back ground ) ساده ، كمتر بيننده را گيج مي كند و به آنها اجازه تمركز روي موضوع را مي دهد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 25 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد تا برای گروهی از مخاطبان درباره موضوعی سخنرانی کنید. صحبت کردن در چنین جلساتی خود یک هنر و توانایی است و نیازمند یادگیری و تجربه آموزی می باشد. اگر فکر می کنید که با انتقال حجم انبوهی از اطلاعات می توانید سخنران موفقی باشید، اشتباه می کنید.

در این یادداشت سعی می کنیم نکاتی را یادآور شویم که در مواقع سخنرانی کمک شایانی به شما خواهند کرد.
سخنرانی و سخنوری 3 رکن اصلی دارد.
1- ماهیت ( ذهنیت )
2- موضوع (عینیت )
3- ساختار
1 - ماهیت :
.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

انسان به دلیل محدود بودن در زمان از طرفی و ضعف حافظه از طرف دیگر و نیاز به مراجعه مکرر به یافته های قبلی خود و دیگران ، نیازمند نگهداشت و بهداشت تجارب خود می باشد که مهمترین و بهترین شیوه مکتوب نمودن آن است .

 

یکی از مهارت های فنی مورد نیاز ، مهارت نوشتن است ، مهارت نوشتن گاه مقارن با مطالعه است که از آن با تعبیر مهارت های یادداشت برداری یاد می کنیم و گاه نتیجه ی یافته ها و بافته های ذهنی است که می توان آن را تحت عنوان مهارت نویسندگی طرح نمود .

در این مجال ما فقط به مهارت های یادداشت برداری خواهیم پرداخت .

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

وقت و زمان ماده خام و سرمایه ی بزرگ زندگی است . شما از این سرمایه ی بزرگ چگونه استفاده می کنید ؟ رویکرد شما نسبت به چگونگی صرف وقت خود ، مهمترین عامل در تعیین میزان پیشرفت و موفقیت شماست . مدیریت زمان ابزاری است شامل نکات علمی و عملی یا معرفتی و مهارتی که به ما کمک می کند از سرمایه ی وقت به بهترین حالت استفاده کنیم .

 

این ضرب المثل فارسی را شنیده اید که وقت طلاست ؟ غربی ها هم می گویند که زمان پول است . اما این طور نیست ! چون هر نوع وقت و زمانی طلا نیست . وقت ، سرمایه ی خاصی است که فقط با استفاده ی درست می توان به بهره های با ارزش تر از طلا رسید . حکایت ما و عمر ما ، حکایت آن یخ فروشی است که اگر نتواند یخ ها را بفروشد ، نه تنها سود نمی کند ، بلکه سرمایه اش نیز نابود می شود .

الف : هدف گذاری

برای کشتی بدون مقصد هیچ باد موافقی نمی وزد . اما اکثر مردم زندگی خود را روی عرشه ی کشتی های بدون مقصد می گذرانند و مرتب با بادهای متغیر سرنوشت به این سو و آن سو رانده می شوند بدون آنکه مسیر و مقصد مشخصی برای راندن کشتی زندگی خود در نظر داشته باشند . اکثر مردم سرگرم فعالیت هایی هستند که بیشتر آرامش بخش و لذت بخشند تا هدفمند .

ویژگی های هدف

مشخص : اهداف نباید مبهم باشند ، بلکه باید به گونه ای باشند که شخص بداند دقیقا به چه چیزی می خواهد برسد . لذا سعی کنید اهداف خود را در نهایت وضوح و شفافیت بیان کنید .

نمونه ای از اهداف مبهم : پیشرفت کردن ، پولدار شدن ، با سواد شدن

نمونه ای از اهداف مشخص : اخذ مدرک دکتری در رشته ی حقوق ، درآمد ماهانه یک میلیون تومان

      متعالی : اهداف حقیر و پیش پا افتاده موجب انگیزه نمی شوند و حرکت مهمی در زندگی ایجاد نمی کنند مثل اینکه کسی هدفش این باشد که درس های خود را پاس کند . اگر هدف والا و قابل افتخاری داشته باشیم می توانیم از آثار حیات بخش آن بهره مند شویم

     دست یافتنی : متعالی بودن اهداف نباید موجب شود که اهداف غیر واقع بینانه و دست نیافتنی انتخاب کنیم در این صورت نه با هدف بلکه با یک آرزو سر و کار داریم .

یکی از روش های متداول طبقه بندی اهداف ، تقسیم آن ها به کلان ، بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت است .

محمد حسین اقاخانی بازدید : 7 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

با ضبط كردن صداي خود و گوش كردن به لحن ، سرعت ، شيوه بيان ، و ساير مشخصه هاي آن،         مي توانيد در جهت تقويت اين مهارت ارتباطي اقدام كنيد. با اين كار همانند يك مشتري ، محصولي را كه خودمان توليد كرده ايم را مورد استفاده قرار مي دهيم.

جرات کنیم و حرف بزنیم

 بايد جرات كنيم و حرف بزنيم ، در برابر هر مخاطبي ، حتي اگر سلطان جهان باشد با آرامش و بدون خويشتنداري ، هر چه مي خواهيد با دقت تمام ، و كامل و درست بازگو كنيد . حتي اگر احساس كنيم نمي توانيم ماهرانه از عهده آن برآييم . از آنجا كه انديشه ، خاستگاه عمل را به وجود مي آورد ، از امروز اين عبارت را با عزم راسخ و قاطع چندين بار در روز تكرار كنيم . من جرات حرف زدن خواهم داشت ، اما نفوذ مستقيم كلام و تاثيري كه مي گذارد و قدرت متقاعد كننده اش ، به وضوح و دقتش بستگي دارد . بايد بتوانيم منظور خود را به درستي بفهمانيم و در چند كلمه توضيحات لازم را بدهيم و  بي آنكه به اصل موضوع چيزي اضافه يا كم كنيم ، اطلاعات و دستورها را دقيق و روشن به گونه اي نقل كنيم و در اختيار مخاطب بگذاريم كه بي درنگ به انديشه اصلي ما پي ببرد . به اين منظور بايد خود را عادت دهيم تا معني دقيق واژه ها را دريابيم و مفهومشان را در قالب جمله موجز و روشني بيان كنيم كه ارتباط معنوي كاملي دارند . 

محمد حسین اقاخانی بازدید : 14 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

آموزش این مهارت به افرادی كه واقعاً انگیزه و پشتكار یادگیری آن را داشته باشند، یك جلسه كافی میباشد و بعد از آن در صورتی كه تمرین مرتب و مكرر كنند، به مرور زمان در حد تایپیست های حرفه ای آموزش دیده ظاهر خواهند شد.

 

در این گفتار به اختصار روش تایپ 10 انگشتی آموزش داده می شود. همانطور كه می دانید، تایپ ده انگشتی مهارتی است كه به شما امكان می دهد تا بدون نگاه كردن به صفحه كلید، با سرعتی بیش از 5برابر افراد عادی (180حرف در دقیقه) تایپ نمایید.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 10 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

روز به روز بر حجم کتب چاپ شده و مطبوعات افزوده می شود ، برای زیستن در زمان و عصر خویش باید راهی یافت تا در حداقل زمان به مطالعه ی حداکثر کتب پرداخت و این مسئله ، ضرورت دانشی به نام تند خوانی را پدید آورده است .
شما در هر دقیقه چند کلمه می خوانید ؟ 100 کلمه ؟ 500 کلمه ؟ 1000 کلمه ؟

 

اگر در هر دقیقه بین 150 تا 300 کلمه را بخوانید در زمره ی کند خوانان هستید . سرعت معمولی صحبت کردن ما انسان ها 150 کلمه در دقیقه است .

خواندن 300 الی 600 کلمه در دقیقه سرعت نسبتا خوب و بین 600 الی 1000 کلمه در دقیقه سرعت خوبی برای تند خوانی می باشد .

نکات اصلی در تند خوانی

هر چه چشم انسان در دیدن :1- سرعت داشته باشد و سریع تر بتواند از کلمات یک متن ، تصویر گرفته و به ذهن بفرستد ، 2 – شعاع دیدش را وسعت بخشد و هر چه ذهن سریع تر از آن عبارات ، معنی را دریابد و مفهوم نوشته را درک کند ، این مطالعه تند تر و سریع خوانی عملی تر خواهد شد .

برای رسیدن به این مهارت باید به اصول زیر دقت کرد :

1- جمله خوانی :

ذهن را باید عادت داد که مفهوم کامل جمله را دریابد ، نه معنای تک تک کلمه ها را . یعنی باید از کلمه خوانی پرهیز کرده و خود را به جمله خوانی عادت دهیم .

2- گسترش شعاع دید :

با تمارین خاص باید شعاع دید چشم را گسترش داد و از دیدن یک کلمه در یک نگاه ، به دیدن 7 کلمه و بیشتر افزایش داد . برای این کار فاصله کتاب از چشم اگر دورتر باشد ، راحت تر می توان شعاع دید را گسترش داد ، بی آنکه به چشم فشار وارد آید .

3- پرهیز از مطالعه مجدد :

از برگشتن و مجدد خوانی شدیدا باید پرهیز کرد هر چند مطلب را خوب نفهمیده باشیم . چون اگر مطلب مهمی باشد احتمالا دوباره تکرار خواهد شد و اگر هم مهم نباشد با نفهمیدن آن طبیعتا مشکلی به وجود نخواهد آمد .

4- پرهیز از مکث روی کلمات :

هر چیزی که هنگام مطالعه سبب مکث روی کلمات شود به تند خوانی خلل وارد می کند . خصوصا کلمات ابتدا و انتهای هر سطر . زیرا به دلیل مطالعه ی سریع امکان جابه جایی و اشتباه شدن سطور وجود دارد و این امر موجب اتلاف زمان و حواس پرتی در مطالعه خواهد شد .

5- تمرکز :

سریع خوانی با سرسری خوانی متفاوت است . برای اینکه تند خوانی با حفظ و یا افزایش کارایی همراه باشد باید به اهمیت نقش تمرکز فکر اشاره کرد .

روش های تند خوانی

1- روش مشاهده : این روش برای فهمیدن ایده کلی در متون طولانی و سنگین بسیار مناسب است . مانند مقالات روزنامه ها . با این شیوه شما قادر خواهید بود که تصمیم بگیرید که کدام خبر ارزش بررسی بیشتر را دارد .

2- سطحی خوانی : این روش مناسب برای فهم ایده کلی در متون کوتاه و سبک است مانند مجلات و کتاب های داستان و متونی که قبلا مورد مطالعه قرار گرفته اند .

در این روش چشمان خود را آهن ربایی تلقی کنید و آنها را مجبور به حرکت سریع کنید و از روی یک یک خطوط به سرعت حرکت دهید .

3- مطالعه ی کامل و با لغات بیشتر : اکثر ما یاد گرفته ایم که با تک تک لغات ، جمله را بخوانیم . این عادت زمانی که متن حاوی لغات سخت و پیچیده می باشد و یا زمانی که لغات دارای معانی مجازی هستند مخصوصا در شعر ها و نمایش نامه ها بیشتر و آشکار تر می باشد . در حالی که این روش برای تند خوانی مفید نمی باشد و سرعت مطالعه را بسیار پایین می آورد .

در این روش باید به چشم های خود تمرین دهید که با تمرکز 3 یا 4 کلمه را در آن واحد ببیند و با سرعت هر چه بیشتر از روی کلمات بگذرد و گروه بعدی کلمات نگاه کند .

4- روش دیگر برای مطالعه ی کامل : در مطالعه ی کامل متون برای اینکه سرعت حرکت چشم های شما یکنواخت شود و در مطالعه برگشتی نداشته باشید ، ابتدا و انتهای سطر را گم نکنید ، این روش کمک فراوانی به شما خواهد کرد . با حرکت یکنواخت ولی سریع تر از سرعت مطالعه ی خود ، چهار انگشت دست راست خود را از زیر نوشته ها بگذرانید و به دنبال آن حرکت چشم خود را با همان سرعت ، با حرکت انگشتان منطبق کنید . برای بهتر انجام دادن این تمرین بهتر است که مرکز نگاه چشم شما با یکی از انگشتان متمرکز شود .

در پایان چند کتاب در این زمینه به شما معرفی میکنیم که می توانید با مطالعه ی آنها و انجام تمارین متعدد مهارت تند خوانی را به خوبی یاد بگیرید .

1- آشنایی با کتابخانه و روش های مطالعه ؛ انتشارات تربیت

2- تند خوانی  ؛ کتابسرا 1374

3- تند خوانی ؛ گرافیک 1373

4- چگونه کتاب بخوانیم ؛ آستان قدس 1369

5- روش های مطالعه ؛ انتشارات رشد 1358

6- مهارت های خواندن ؛ نشر فرخ

محمد حسین اقاخانی بازدید : 11 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

ارتباط چشمی شما چگونه است؟ پرخاشگر؟ ملایم و مهربان؟ جذاب؟ آیا با چشمهایتان می توانید کسی را دوست داشته باشید؟ ارتباط چشمی, هنری است که نیاز به مهارت بسیار زیاد دارد اما برای موثر بودن روابط، حیاتی است.چطور می توانیم ارتباط چشمی بهتری داشته باشیم؟

 

ارتباط چشمی، ارتباط اجتماعی لازم را برای فردی که به او گوش می دهید یا با او حرف می زنید فراهم میکند. ارتباط چشمی زیاد باعث می شود دیگران تصور کنند فردی متجاوز هستید؛ ارتباط چشمی کم هم باعث می شود دیگران تصور کنند علاقه ای به صحبت های آنان ندارید. از این رو ارتباط چشمی در برقراری ارتباط با دیگران مهارت بسیار زیادی را طلب می کند. فروشنده ها، سیاست مداران، و سخنگویان معمولاً بالاترین مهارت را در این زمینه دارند.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 8 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

ساختن وبلاگ بسیار راحت است، فقط باید فرم مختصر و ساده ای را که بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد، پر کرد تا صاحب وبلاگ شد . 

 

وبلاگچيست ؟

وبلاگ یک يا چندین صفحه اينترنتی است كه در آن شخص يا گروه به نوشتن مطالب در موضوع یا موضوعات گوناگون و متنوع می پردازند و افكار، عقايد اشعار و يا خاطرات خود را برای مطالعه عموم در آن قرار می دهند . به زبان ساده یک سایت کوچک و شخصی است که به شما امکان منتشر کردن مقالات و خاطرات را بعنوان صفحه شخصی مي دهد.

امکاناتوبلاگ

از جمله امکاناتی که در وبلاگ خود در اختیار دارید:

1- مطالب دلخواه را بنویسید ویرایش کنید.

2- دیگران در وبلاگ شما نظرات خود را قرار دهند.

3- آهنگ قرار دهید تا بینندگان آهنگ شما را گوش دهند.

4- لینک وبلا گها و و بسايت هاي دیگر را به ستون کناری وبلاگ اضافه کنید.

5- با دوستانتان یک وبلاگ گروهی داشته باشید.

6- ظاهر وبلاگ را با استفاده از تغییر قالبش عوض کنید.

7- در نهایت وبلاگ، صفحه شخصی شما بر روی اینترنت است که معرف شماست و این شمایید که تصمیم می گیرید ، چه مطالبی در آن قرار دهید.

8- اگر یادداشت جدیدی در وبلاگتان قرار دهید، یادداشت در صفحه اول و بالای تمام یادداشت های قبلی قرار مي گيرد.

9- نوشته های ماه های قبلی در آرشیو قرار مي گيرد و معمولا10 یادداشت آخری که نوشته اید در صفحه اول دیده مي شود.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 7 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

برپایی بیش از۳۰ دوره کلاس عکاسی پایه از سال ۱۳۸۵ تاکنون با حضور ۳۹۵ هنرجو و ۲۵ کارگاه تخصصی و دوره آموزشی کوتاه مدت عکاسی با شرکت بیش از ۳۴۰۰ نفر، بخشی از فعالیت‌های آموزشی این مجموعه است. 

 

کتاب جامع عکاسی

کتاب جامع آموزش حرفه ای عکاسی با استفاده از دوربین های دیجیتال

از لحاظ اصولی دوربین های دیجیتال بسیار شبیه به دوربین های عکاسی دارای فیلم می باشند. این دوربین ها همانند دوربین های معمولی دارای یک منظره یاب، لنز برای کانونی کردن تصویر بر روی یک وسیله حساس به نور، وسیله ای برای نگهداری و انتقال چند تصویر گرفته شده در دوربین و یک جعبه دربرگیرنده تمام این تجهیزات می باشد.

در یک دوربین معمولی فیلم حساس به نور تصویر را ذخیره می سازد و بعد از عملیات شیمیایی برای نگهداری تصویر از آن استفاده می شود. در حالی که در دوربین های دیجیتال این کار با ترکیبی از تکنولوژی های سنسور (حساسه) تصویر و ذخیره در حافظه انجام می گیرد و اجازه می دهد که تصاویر در شکل دیجیتال گرفته شوند و به سرعت بدون نیاز به عملیات خاصی (نظیر عملیات شیمیایی بر روی فیلم ) در دسترس باشند.

در این کتاب شما می توانید با اصول و تکنیکهای عکاسی دیجیتال به طور کامل آشنا شوید.

برخی از سرفصل های این کتاب عبارتند از:

- اصول کار دوربینهای دیجیتال

- کیفیت تصویردوربین های دیجیتال

- کنتراست لنز

- تفرق نور

- نصب نرم افزارهای داخلی دوربین

- تنظیم ضبط شده توسط کاربر ، تنظیم دستی

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 79
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 347
  • بازدید کلی : 1,941