loading...
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز الیگودرز
محمد حسین اقاخانی بازدید : 12 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

با توجه به حديث معروف كه: «هر كس امام زمان خود را نشناسد، چنانچه بميرد به مرگ جاهليت مرده است»، اين شناخت چه ويژگى هايى دارد و چگونه حاصل مى شود تا مشمول اين حديث نباشيم؟


از آن جا كه رهبر معصوم وجود دارد و رهبرىِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از اين رو پيروى كردن از مدعيان رهبريت در برابر رهبريت معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زيرا با وجود رهبر معصوم، پيروى از رهبران غيرمعصوم، به هيچ وجه قابل توجيه نيست. تلاش براى شناختن و يافتن امام معصوم واجب و لازم است؛ چنان كه رسول اكرم(ص) فرمودند: «من مات و هو لايعرف امامه، مات ميتةً جاهلية».
ويژگى هاى اين شناخت ميزان الحكمه، ج 1، ص 171، ح 840.اخت آن است كه: اولاً، از منابع معتبر و موثق و مستند اخذ شود. ثانياً، گستره اش شامل آموزه هاى اعتقادى، اخلاقى و عبادى گردد. ثالثاً، از آن جا كه امام الگوى عملى براى انسان ها است، به ابعاد فكرى، عملى و روحى امام نيز ناظر باشد. اما اين شناخت از سه راه - كه مكمل يكديگر مى باشند - حاصل مى شود:
يكم. مطالعه تاريخ زندگانى آنان؛ مطالعه سرگذشت و سيره آنان؛ خصوصاً در باب فضايل، مناقب و خصوصيات آنان - از قبيل: شجاعت، مردانگى، ايثار، تواضع، صبر، فرزانگى و... - انسان را متوجه مقام والاى آن بزرگواران مى كند و جذبه و كشش خاصى نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاكم مى شود.
دوم. مطالعه و تفكّر در سخنان ايشان؛ اسلام تفكر را موجب بصيرت، الحياة، ج 1، ص 8، ح 3. دعوت كننده به عمل نيك، همان، ح 9. پديد آورنده نور همان، ص 49، ح 18.، نشانه حيات و زنده بودن قلب بصير مى داند همان، ص 48، ح 5..
مطالعه و تفكّر در آثار فكرى امامان، هر چند كار مشكلى به نظر مى رسد؛ ولى بسيار سودمند است. اين امر علاوه بر آن كه باعث شناخت شخصيت آن بزرگواران و ايجاد محبت آنان در دل مى شود؛ سرمايه بزرگى براى روح بشر به شمار مى رود. همان طور كه فراگيرى فصول يك كتاب، بايد با تحقيق و دقت كامل و رجوع به استاد و... قرين باشد؛ مطالعه و انديشه و تفكر در آثار ائمه(ع) نيز، بايد با استفاده از استادان فن و مراجعه به كتاب هايى كه در شرح سخنان آنان به رشته تحرير درآمده، همراه باشد.
سوم. شناخت خدا: اگر ما خداوند و صفات و اسماى او را به طور حقيقى بشناسيم، مى توانيم انسان هاى كامل راستين (امامان) را نيز بشناسيم؛ زيرا آنان آينه تمام نماى صفات جمال و جلال حضرت حق اند و در تسميه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امكان برترند. بر اين اساس، با شناخت خدا و صفات او، مى توانيم به اوصاف و ويژگى هاى امامان نيز واقف گرديم. شايد دعايى كه سفارش شده در زمان غيبت بعد از نماز زياد خوانده شود، ناظر به همين حقيقت باشد:
«اللهم عرفنى نفسك فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف رسولك اللهم عرفنى رسولك فانك ان لم تعرفنى رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفنى حجتك فانك ان لم تعرفنى حجتك ضللت عن دينى»؛ «خداوندا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناسانى پيغمبر را نمى شناسم؛ خدايا! پيغمبرت را به من بشناسان كه اگر به پيامبر معرفت پيدا نكنم، نمى توانم امامم را بشناسم؛ خدايا! حجت و امامت را به من بشناسان كه اگر امام را نشناسم، در دين خود گمراهم».

محمد حسین اقاخانی بازدید : 6 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

در مسایل سیاست منطقه ای، هر کشوری که گروه های انسانی پیوسته تر، هماهنگ تر و متحد در اهداف داشته باشد در عرصه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و... به موفقیت های بیشتری دست می یابد. حضرت امام خمینی فرمان تشکیل بسیج مستضعفین و ارتش بیست میلیونی را در پنجم آذرماه سال 1358 صادر نمودند. در حقیقت طبقه اصلی حامی انقلاب اسلامی و پیش برنده اهداف آن، مستضعفین هستند که اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای جایگاه ویژه ای دارند.

مردم ، به عنوان گروهی از انسان ها که با مشترکات خاص اعتقادی، فرهنگی و سیاسی در جامعه ای خاص زندگی می کنند، بهترین گروه انسانی به عنوان مرکزی برای فعالیت های تبلیغی دین مبین اسلام به شمار می رود. از این رو زوایای گوناگون زندگی مردم به عنوان امت اسلامی فارغ از هرگونه جنسیت، قومیت، نژاد و زبان در گستره ای کاملا جهانی در بخش های مختلف علوم اسلامی و انسانی شکل گرفته براساس تعالیم دینی مورد بررسی قرار می گیرد و برای این ابعاد گوناگون، برنامه ریزی هایی به شکل جزیی و کلی انجام شده و شریعت اسلامی احکام گوناگونی برای آن تاسیس یا امضا نموده است. این دستورات و قوانین نه برای سلب آزادی و اختیار انسان ها بلکه برای شکوفا شدن استعدادها و قوه های نهفته درون انسان به صورت هماهنگ و جهت مند تنظیم شده تا با پیروی از آن ها فطرت بارور انسان نمایان شود و

محمد حسین اقاخانی بازدید : 10 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

حال یک کسی می‏آید می‏گوید این‏ فلسطینیها ناصبی هستند. آن یکی می‏گوید. این به آن می‏گوید، او هم یک‏ جای دیگر تکرار می‏کند و همین طور. اگر ناصبی باشند کافرند و در درجه‏ یهودیها قرار می‏گیرند. هیچ فکر نمی‏کنند که این، حرفی است که یهودیها جعل کرده‏ اند. در هر جایی یک حرف جعل می‏کنند برای اینکه احساس همدردی‏ نسبت به فلسطینیها را از بین ببرند.

 

در مورد شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین، شهید مطهری در سال ۱۳۴۹ سخنانی داشته اند که در اینجا به آن اشاره می کنیم:
«یک وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضیها شایع است‏، یک وقتی دیدم یک کسی می‏گفت: این فلسطینیها ناصبی هستند. ناصبی‏ یعنی دشمن علی علیه السلام. ناصبی غیر از سنی است. سنی یعنی کسی که‏ خلیفه بلا فصل را ابوبکر می‏داند و علی علیه السلام را خلیفه چهارم می‏داند و معتقد نیست که پیغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب کرده است‏. می‏گوید پیغمبر کسی را به خلافت نصب نکرد و مردم هم ابوبکر را انتخاب‏ کردند. سنی برای امیرالمؤمنین احترام قائل است چون او را خلیفه چهارم و پیشوای چهارم می‏داند و علی را دوست دارد. ناصبی یعنی کسی که علی را دشمن می‏دارد.

دانلود کلیپ

سنی مسلمان است ولی ناصبی کافر است، نجس است. ما با ناصبی نمی‏توانیم معامله مسلمان بکنیم. حال یک کسی می‏آید می‏گوید این‏ فلسطینیها ناصبی هستند. آن یکی می‏گوید. این به آن می‏گوید، او هم یک‏ جای دیگر تکرار می‏کند و همین طور. اگر ناصبی باشند کافرند و در درجه‏ یهودیها قرار می‏گیرند. هیچ فکر نمی‏کنند که این، حرفی است که یهودیها جعل کرده‏ اند. در هر جایی یک حرف جعل می‏کنند برای اینکه احساس همدردی‏ نسبت به فلسطینیها را از بین ببرند. می‏دانند مردم ایران شیعه‏اند و شیعه‏ دوستدار علی و معتقد است هر کس دشمن علی باشد کافر است، برای اینکه‏ احساس همدردی را از بین ببرند، این مطلب را جعل می‏کنند. در صورتی که‏ ما یکی از سالهایی که مکه رفته بودیم، فلسطینیها را زیاد می‏دیدیم، یکی‏ از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حکمش چیست؟ بعد گفت‏ من شیعه هستم، این رفقایم سنی‏اند. معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد. بعد خودشان می‏گفتند بین ما شیعه و سنی هست. شیعه هم زیاد داریم‏. همین لیلا خالد(1) معروف، شیعه است. در چندین نطق و سخنرانی خودش‏ در مصر گفته من شیعه‏ام. ولی دشمن یهودی یک عده مزدوری را که دارد، مأمور می‏کند و می‏گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبی‏اند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبتهایی نسبت به افرادی که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین می‏گویند، شنیدید وظیفه‏ تان چیست.»(2)

پانوشت:
1- چریک فلسطینی که در چند عملیات هواپیما ربایی شرکت داشت.
2- شهید مطهری، آشنایی با قرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲. این گفتار را که شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور در مسجد الجواد بر زبان آورده اند

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

سـبـب غـيـبـت امام زمان عليه السلام چيست؟ او چگونه اين همه عمر مى كند؟ فايده غيبت او چيست؟ چرا در اين زمان كه دنيا پر از ظلم شده ظهور نمى كند؟

 

شـكى نيست كه وجود امام در هر عصرى ضرورى است و زمين هرگز خالى از حجت نمى ماند ,و چون انسان بيهوده آفريده نشده , بلكه تكاليفى به عهده او گذارده اند كه سعادت او در آخرت در گرو همين تكاليف است , بايد در پى آموختن تكاليف خود از حجت خدا كه نماينده و سفير خدا و واسطه بين خدا و بندگان مى باشد اخذ كند .

پس اگر كسى معتقد به امام و حجت خدا باشد ديگر نبايد سوال كند كه چرا او غائب است و ظهور نـمـى كـنـد ;و چون در اينگونه امور اسرارى نهفته است كه ما قدرت دستيابى به آنها رانداريم , و حتى موسى عليه السلام كه نبى و كليم اللّه بود اسرارى كه در كارهاى حضرت خضر ( مانند سوراخ كـردن كـشـتى , كشتن يك جوان , ترميم يك ديوار) بود نفهميد و لب به اعتراض گشود , تا چه رسد به ما كه به قول شافعى هر چه در علم پيشرفت مى كنيم مى فهميم كه جهل ما بيشتر است.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 15 شنبه 22 شهریور 1393 نظرات (0)

خوبى جهان بينى خوب و عالى آن است كه:


اولاً قابل اثبات و استدلال باشد؛ به عبارت ديگر از ناحيه عقل و منطق حمايت شود.
ثانياً، به حيات و زندگى معنى بدهد؛ انديشه لغو و بيهوده بودن زندگى را و اينكه همه راه ها به پوچى و هيچى منتهى مى شود، از ذهن ها خارج سازد.
ثالثاً، آرمان ساز و شوق انگيز و آرزوخيز باشد.
رابعاً، قدرت تقدس بخشيدن به هدف هاى انسانى و اجتماعى داشته باشد.
خامساً ، تعهدآور و مسئوليت ساز باشد
منطقى بودن يك جهان بينى زمينه پذيرش عقلى آن را فراهم مى سازد و آن را در انديشه ها قابل قبول مى كند؛ ابهامها و تاريكي هايى را كه در عمل مانع بزرگى است برطرف مى سازد. آرمان ساز بودن جهان بينى يك مكتب، جاذبه و قدرت كشش به آن مى دهد و به آن حرارت و نيرو مى بخشد. تقدس بخشيدن يك جهان بينى به هدف هاى مكتب، سبب مى گردد كه افراد به سهولت در راه هدف هاى مكتب فداكارى و از خودگذشتگى به خرج دهند. تا يك مكتب نتواند به هدف هاى خود تقدس بخشد و در افراد حس پرستش و فداكارى و گذشت نسبت به هدفهاى مكتب به وجود نياورد، آن مكتب ضمانت اجرايى ندارد.تعهدآورى و مسووليت سازى يك جهان بينى، فرد را در عمق وجدان و ضمير متعهد مى كند و مسئول خويش و جامعه قرار مى دهد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 18 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

مطالب خود را حتي الامكان خلاصه و كوتاه بگوييد و براي اين كار يادداشتهاي كوچكي حاوي سرفصل و كلمات كليدي سخنراني تهيه و آماده كنيد تا روند سخنراني و ارائه مطالب روال معقول و خوشايندي داشته باشد.

 

يك سخنراني براي يك جمع كوچك و كم تعداد به مراتب كم دردسرتر از يك سخنراني با تعداد زيادي مخاطب است در اين گونه موارد بايستي با استفاده از حركات دست، ايما و اشاره و مديريت خوب زمان، كار سخنراني را به پيش برد.
ممكن است در بخش پرسش و پاسخ و يا در خلال سخنراني عده اي پرسشهاي غيرمعمول از شما داشته باشند مي‌بايست مراقبت كنيد در دام آنها گرفتار نشويد كه در آن صورت مجلس از دست شما خارج خواهد شد. در اين‌گونه موارد بهتر است اول تكليف را روشن و بيان كنيد كه به پرسشهاي خارج از موضوع و يا در لابلاي برنامه سخنراني پاسخ نخواهيد داد.

با آوردن مثالهاي ملموس، كاربردي و روزمره، جملات، اشعار، ضرب المثلهاي معروف، خاطرات جذاب، تجربيات گذشته، يافته هاي علمي و... گه گاه فضاي سخنراني را تلطيف كنيد تا كار شما كسالت آور و خسته كننده نباشد.

مطالب خود را حتي الامكان خلاصه و كوتاه بگوييد و براي اين كار يادداشتهاي كوچكي حاوي سرفصل و كلمات كليدي سخنراني تهيه و آماده كنيد تا روند سخنراني و ارائه مطالب روال معقول و خوشايندي داشته باشد.

گاهي اوقات از حضار و شركت كنندگان بخواهيد كه كلمات آخر شما را بيان كرده و از اين طريق مشاركت بيشتري به آنها در ارائه مباحث بدهيد.

هرگونه حركات حاضران را زيرنظر داشته باشيد ممكن است هر حركت آنان پيامي به دنبال داشته باشد. مثلا اگر آنها زياد به ساعت خود نگاه مي كنند يا بر روي صندلي مدام جابجا مي شوند و يا كارهايي مشابه انجام مي دهند احتمالا بدين معني است كه:

الف) خسته شده اند؛

ب) وضعيت تنفس و هواي مكان برگزاري مناسب نيست؛

ج) شما بيش از وقت تعيين شده صحبت كرده ايد؛

د) مطالب ديگر جاذبه و پذيرش لازم را ندارند.

در بين سخنراني پرانرژي و پويا باشيد. درحقيقت روح شادابي و نشاط را به حاضرين انتقال بدهيد و آنها را متمايل كنيد به اينكه تا پايان همراه شما باشند.

مي توانيد گه گاهي تن صداي خود را بالا، پايين كنيد و توجه افراد را بدين ترتيب همواره با خود داشته باشيد.
ميكروفن همانقدر كه مي تواند در كيفيت كار شما اثر خوب داشته باشد همانقدر هم مي تواند آزار دهنده و اذيت‌كننده باشد. مراقب ميكروفن باشيد.

نوع به كارگيري و هنر استفاده از دستها و قدرت آنها در فهم و انتقال مطالب خيلي مهم است. نوع پوشش و لباس شما هم بي تاثير در ارائه سخنراني نيست. لباسهاي رنگ و رو رفته، چروك و ناصاف، كفشهاي نامناسب، آرايش مو و صورت هركدام عواملي هستند كه مي توانند كار شما را تحت الشعاع قرار دهند.

جو و شرايط حاكم بر جلسه سخنراني را به خوبي ارزيابي كنيد. اگر احساس كرديد كه شنوندگان ظرفيت حرفهاي شوخي و مزاح را ندارند از آنها پرهيز كنيد.

هميشه ممكن است عده اي غيرنرمال در مجلس سخنراني وجود داشته باشند بايد بتوانيد آنها را اداره كنيد تا اوضاع را به هم نريزند.

براي دريافت بازخورد حاصل از سخنراني خود، در پايان، آدرس پست الكترونيك آدرس اينترنتي و يا تلفن خود را بيان كنيد تا نقاط قوت و ضعف شما را منعكس كنند. در ابتداي سخنراني يك بيوگرافي مختصر و مفيد از خود براي حاضران ارائه دهيد اين كار باعث مي شود شما را بيشتر باور كنند.

در پايان نيز، يك چكيده در چند خط از موضوع و محتواي سخنراني ارائه دهيد.

هرچقدر شتاب و تعجيل در بيان كلمات و جملات بيشتر باشد امكان تپق زدن و اشتباه هم بيشتر مي شود، پس شمرده و با اعتماد به نفس صحبت كنيد.

چهره بشاش، احترام و رعايت ادب و كرامت انساني، استفاده از تكيه كلام‌هاي دلنشين و درك روحيات، عواطف و تمايلات شنوندگان نكات با اهميتي هستند كه نبايستي از آنها غفلت كرد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 11 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

عكاسان خوب هم به خاطر رعايت تكنيك هاي عكاسي و هم براي رعايت نكات ظريف است كه عكاسان خوبي هستند. عكس هاي با ارزش زيادي به خاطر تكنيك ضعيف ضايع مي شوند.

 

1- نزديكتر شويد :

بيشتر آماتورها در زمان عكاسي از موضوع خود خيلي دور مي شوند از داخل لنز نگاه كنيد! اين واقعآ مهم است مخصوصاً زماني كه از مردم عكس مي گيريد. عكاسان حرفه اي از لنزهاي 85 تا 105 ميليمتري براي عكاسي چهره استفاده مي كنند . بيشتر دوربينهاي غير حرفه اي لنزهاي 35mm  دارند.

2- گنجاندن افراد در عكس ها :

افزودن افراد به عكس ها مفهوم و فضا مي دهد .اين كار رابطه بر قرار كردن با عكس را آسان مي كند و بعضي مواقع به ما يك مفهوم از بزرگي و كوچكي يا مقياس مي دهد.

3- حركتها را شكار كنيد :

بگذاريد افراد در حال حركت باشند و از لحظه ها عكس بگيريد.

4- ساختار را ساده نگه داريد :

تركيب ساده فهم و درك را ساده تر مي كند . يك زمينه  ( back ground ) ساده ، كمتر بيننده را گيج مي كند و به آنها اجازه تمركز روي موضوع را مي دهد.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 25 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد تا برای گروهی از مخاطبان درباره موضوعی سخنرانی کنید. صحبت کردن در چنین جلساتی خود یک هنر و توانایی است و نیازمند یادگیری و تجربه آموزی می باشد. اگر فکر می کنید که با انتقال حجم انبوهی از اطلاعات می توانید سخنران موفقی باشید، اشتباه می کنید.

در این یادداشت سعی می کنیم نکاتی را یادآور شویم که در مواقع سخنرانی کمک شایانی به شما خواهند کرد.
سخنرانی و سخنوری 3 رکن اصلی دارد.
1- ماهیت ( ذهنیت )
2- موضوع (عینیت )
3- ساختار
1 - ماهیت :
.

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

انسان به دلیل محدود بودن در زمان از طرفی و ضعف حافظه از طرف دیگر و نیاز به مراجعه مکرر به یافته های قبلی خود و دیگران ، نیازمند نگهداشت و بهداشت تجارب خود می باشد که مهمترین و بهترین شیوه مکتوب نمودن آن است .

 

یکی از مهارت های فنی مورد نیاز ، مهارت نوشتن است ، مهارت نوشتن گاه مقارن با مطالعه است که از آن با تعبیر مهارت های یادداشت برداری یاد می کنیم و گاه نتیجه ی یافته ها و بافته های ذهنی است که می توان آن را تحت عنوان مهارت نویسندگی طرح نمود .

در این مجال ما فقط به مهارت های یادداشت برداری خواهیم پرداخت .

محمد حسین اقاخانی بازدید : 9 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

وقت و زمان ماده خام و سرمایه ی بزرگ زندگی است . شما از این سرمایه ی بزرگ چگونه استفاده می کنید ؟ رویکرد شما نسبت به چگونگی صرف وقت خود ، مهمترین عامل در تعیین میزان پیشرفت و موفقیت شماست . مدیریت زمان ابزاری است شامل نکات علمی و عملی یا معرفتی و مهارتی که به ما کمک می کند از سرمایه ی وقت به بهترین حالت استفاده کنیم .

 

این ضرب المثل فارسی را شنیده اید که وقت طلاست ؟ غربی ها هم می گویند که زمان پول است . اما این طور نیست ! چون هر نوع وقت و زمانی طلا نیست . وقت ، سرمایه ی خاصی است که فقط با استفاده ی درست می توان به بهره های با ارزش تر از طلا رسید . حکایت ما و عمر ما ، حکایت آن یخ فروشی است که اگر نتواند یخ ها را بفروشد ، نه تنها سود نمی کند ، بلکه سرمایه اش نیز نابود می شود .

الف : هدف گذاری

برای کشتی بدون مقصد هیچ باد موافقی نمی وزد . اما اکثر مردم زندگی خود را روی عرشه ی کشتی های بدون مقصد می گذرانند و مرتب با بادهای متغیر سرنوشت به این سو و آن سو رانده می شوند بدون آنکه مسیر و مقصد مشخصی برای راندن کشتی زندگی خود در نظر داشته باشند . اکثر مردم سرگرم فعالیت هایی هستند که بیشتر آرامش بخش و لذت بخشند تا هدفمند .

ویژگی های هدف

مشخص : اهداف نباید مبهم باشند ، بلکه باید به گونه ای باشند که شخص بداند دقیقا به چه چیزی می خواهد برسد . لذا سعی کنید اهداف خود را در نهایت وضوح و شفافیت بیان کنید .

نمونه ای از اهداف مبهم : پیشرفت کردن ، پولدار شدن ، با سواد شدن

نمونه ای از اهداف مشخص : اخذ مدرک دکتری در رشته ی حقوق ، درآمد ماهانه یک میلیون تومان

      متعالی : اهداف حقیر و پیش پا افتاده موجب انگیزه نمی شوند و حرکت مهمی در زندگی ایجاد نمی کنند مثل اینکه کسی هدفش این باشد که درس های خود را پاس کند . اگر هدف والا و قابل افتخاری داشته باشیم می توانیم از آثار حیات بخش آن بهره مند شویم

     دست یافتنی : متعالی بودن اهداف نباید موجب شود که اهداف غیر واقع بینانه و دست نیافتنی انتخاب کنیم در این صورت نه با هدف بلکه با یک آرزو سر و کار داریم .

یکی از روش های متداول طبقه بندی اهداف ، تقسیم آن ها به کلان ، بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت است .

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 79
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 334
  • بازدید کلی : 1,928